D’emprenedor en sèrie a Business Angel: les claus de Pablo Fernández, fundador de Clikalia

En una entrada recent en el blog de DayOne analitzem els aspectes fonamentals per al tancament de rondes amb business angels on de la mà de tres startups en fase de creixement repassem els aspectes clau i els aprenentatges en experimentar aquest tipus de finançament. Dins d’aquesta entrada vam veure que més enllà del factor econòmic és important que aquest business angel ens aporti valor al projecte i que per a acompanyar-nos en el camí compti amb una bagatge previ dins de l’ecosistema com a fundador d’una startup.

En aquesta entrada et portem un cas pràctic, basat en un dels panells de l’última edició de 4YFN en l’estand de CaixaBank Dayone. Es tracta de l’experiència de Pablo Fernández, cofundador de Clicars i fundador de Clikalia i Clibrain, com business angel en dos startups alacantines GDV Mobility i Gravity Wave, projectes sostenibles i d’impacte que estan revolucionant el sector gràcies a les seves propostes de valor. Com business angel, Pablo Fernández ens aporta alguns consells basats en la seva experiència i extrapolables a qualsevol altre sector dins de l’ecosistema, des de quins factors han estat clau a l’hora d’apostar per altres projectes innovadors fins a quins ha aportat la seva experiència al desenvolupament d’aquests projectes.

Rendibilitat, creixement i cultura de l’esforç

Com vèiem en el post anterior a l’hora d’invertir els business angels tenen també en compte aquells projectes en els quals tenen un interès personal, en el cas de Pablo els projectes relacionats amb la sostenibilitat i impacte, però a més com a inversor la rendibilitat dels projectes i la projecció de creixement són aspectes fonamentals i com bé indica, portant-ho al terreny de la sostenibilitat, “un projecte no pot buscar la sostenibilitat del planeta si ell mateix no és sostenible com a empresa”, una cosa extrapolable a qualsevol sector.

A més d’aquesta rendibilitat altres aspectes fonamentals per al fundador de Clikalia en relació al creixement dels projectes és important tenir en compte el perfil dels fundadors, que siguin flexibles i sàpiguen adaptar-se en cada fase d’aquest, i l’habilitat d’incorporar dins dels equips talent que ja ha estat involucrat dins del món emprenedor per a donar-te suport en ells i “permet estalviar-te molts errors”.

“Comptar amb el suport de Pablo ens ha permès saber on enfocar-nos i gràcies a la seva experiència ens ha permès tenir molta seguretat en cada pas que donàvem!, explica Germán Agulló, cofundador i CEO de GDV Mobility. “Ens ha ajudat a pivotar el nostre projecte i ha posat a la nostra disposició la seva xarxa de contactes per a ajudar-nos a créixer”, conclou Amaia Rodríguez, cofundadora i CEO de Gravity Wave.

Com a consell per a tots aquells fundadors i equips que estan desenvolupant el seu projecte, Pablo explica que “és necessari llevar-se del cap que per a créixer ràpid cal perdre diners. Podem créixer i ser rendibles” i que és necessari fomentar la cultura de l’esforç. “Si no ets capaç de sacrificar-te no emprenguis”.

Pots veure el panell complet en el següent vídeo.