Podcast Smart Connections: Internacionalització. Pedro Fernández de Forest Chemical Group i Marc Camarasa de Silence.eco

En l‘era de la globalització, la internacionalització de les empreses és un procés que cada dia és més propiciat per l’entorn i que va sumant més inèrcia. Però sabem com enlairar adequadament i de manera sostenible?

En aquest sisè lliurament de Smart Connections, les entrevistes en format podcast que emetem des de CaixaBank Connect, David Blay ha entrevistat dos grans emprenedors del panorama empresarial espanyol, Pedro Fernández i Marc Camarasa.

El primer entrevistat ha estat Pedro Fernández, director general i soci fundador de Forest Chemical Group, una de les empreses precursores a produir productes de manera sostenible i amb una trajectòria llarga i impecable. Com ens compta el locutor: “Forest Chemical Group és una empresa química especialitzada en el desenvolupament d’adhesius industrials que a més va començar utilitzant biomaterials i nanopartícules”.

Per què apostar per aquesta mena de tecnologia? En els seus inicis, Pedro Fernández i el seu soci, exercien com a químics en diferents multinacionals. Quan estaven treballant van detectar una necessitat que havia de ser resolta en les línies de muntatge d’embalatge de productes. En aquest moment va ser on va néixer la seva elaboració d’adhesius sòlids, que com Pedro explica: “vam veure on podíem aportar un cert valor i unes certes propietats que no existien en el mercat”. A força d’investigar i invertint en I+D van aconseguir unes certes patents que els van ajudar a créixer de manera accentuada i a internacionalitzar-se.

Actualment, la seva empresa es troba en 20 països diferents. Des del seu naixement van entendre la internacionalització de Forest Chemical Group com un “pilar bàsic” i la seva “palanca de creixement”.

Però, com van superar els obstacles? Com molts més emprenedors han comentat amb anterioritat en el nostre podcast: “el primer camí va ser equivocar-nos”. Pedro assenyala que és molt important envoltar-te de professionals i ser ben finançat. En el seu cas, agraeix a CaixaBank el tracte i l’acompanyament en aquest procés de creixement, i, sobretot, l’experiència que han pogut adquirir de l’entitat bancària en l’àmbit nacional i en l’internacional, ajudant-los a posicionar-se en països com Xile i el Perú.

Finalment, Pedro Fernández destaca que no creï en la competència entre les empreses, sinó tot el contrari, per a ell haurien de ser un suport, i cooperar entre elles per a poder millorar la societat amb productes innovadors.

El segon entrevistat és Marc Camarasa, Chief Financial Officer en Silence.eco. Marc va posar en marxa el seu projecte en 2011, sent pioner en ecomovilidad i a fer que les escúters elèctriques siguin ja part del nostre ecosistema quotidià.

Marc Camarasa ens explica que el procés va ser un “exercici de valentia” des d’un principi, i ressalta: “En aquest moment el mercat no transaccionava encara vehicles elèctrics d’una manera rellevant i va ser un exercici d’anticipació”.

Abans que comencessin a rodar els seus escúters va haver-hi dos anys de treball previ, però no va ser fins a 2015 que la companyia va fer un gran salt. Estava en la seva estratègia des del principi començar a dirigir-se a un mercat Business to Business. Plantejament que va agafar molta més inèrcia en posar en pràctica el seu projecte, ja que en el mercat Business to Consumer el vehicle amb combustible és més assequible que l’elèctric, és a dir, més complicat a nivell competitiu.

Des de Silence.eco també van apostar per les bateries elèctriques. Van visualitzar el projecte des d’un punt de vista mai vist. Van incloure la bateria com a motor del vehicle elèctric, però sense estar soldada, permetent la seva extracció i mobilitat més enllà de la simple funció com a motor. Marc Camarasa coincideix amb Pedro Fernández, per a crear un bon producte ha d’haver-hi una gran inversió inicial per a entendre el producte i apostar per l’I+D.

La seva internacionalització no va ser fins al 2018 quan es van focalitzar en un creixement més enllà d’Espanya. La seva meta? Ser líders en tota Europa. Marc recalca que l’expansió està sent bastant ràpida gràcies al factor de la sostenibilitat, tema que desperta molta més sensibilitat en altres països europeus i que ha provocat superar les vendes nacionals.

Si voleu saber quins són els obstacles principals, les dificultats de gestió de producte i les noves oportunitats que s’han trobat tots dos emprenedors, podeu escoltar el podcast complet de CaixaBank aquí.