El protagonisme femení en l’ecosistema innovador

El protagonisme de les dones dins de l’ecosistema innovador és cada vegada més fort. Xarxes com Women in Tech i normatives i lleis de paritat i diversitat dins del món empresarial fan que l’ecosistema continuï creixent i sobretot que la innovació no distingeixi entre homes i dones sinó simplement se centri en el desenvolupament de projectes disruptius en qualsevol fase. La passada edició de 4YFN, des de l’Àgora Stage de CaixaBank DayOne, es va convertir en l’escenari perfecte per a debatre sobre aquests temes de la mà d’emprenedores i inversores.

Canvi de mentalitat de la mà de nous referents

La Xarxa Women In Tech Spain és una acceleradora de talent digital que busca impulsar a les dones a través de networking i els ajuda a créixer entre elles i dins de l’ecosistema innovador. Amb la intenció de posar en valor aquesta missió i donar a conèixer els beneficis de formar part d’aquesta xarxa tant per a emprenedores com inversores es va celebrar la taula rodona ‘Women In Tech: impulsant referents en clau femenina’ moderada per Vanessa Palmer, business development & Product Manager de CaixaBank DayOne i en la qual van participar Marta del Castillo, CEO de Social Nest; Marina Rigau, CEO de MiMark i Uliana Turkunova, CEO i fundadora de LetMePark.

La Xarxa Women In Tech ha permès generar nous espais de networking que permeten conciliar i crear vincles i sinergies per a desenvolupar els projectes professionals i personals. “Women In Tech ens ha permès crear un vincle molt bonic entre altres CEO’s i inversores on compartir aspectes del teu dia a dia, on a més de bon rotllo trobem una molt bona predisposició i una gran ajuda”, va explicar Marta del Castillo (Social Nest).

A més aquesta xarxa no sols aporta valor als seus actuals membres sinó també es converteix en un referent per a les nenes que en el futur volen emprendre el seu propi projecte o desenvolupar el seu talent en carreres en les quals el paper de la dona té menor incidència. “Canviar la nostra mentalitat i fomentar aquest canvi i que les dones d’avui es converteixin en els seus referents perquè aquest canvi sigui efectiu és la clau”, va assegurar Uliana Turkunova (LetMePark) en aquest debat i a més va ressaltar la importància de crear les nostres pròpies regles i marcar el nostre propi camí, no limitant-se a seguir únicament les creences d’algunes persones.

Diversitat per a fomentar la competitivitat

Una de les assignatures pendents en el món empresarial és la paritat dins de les corporacions. Gràcies a noves lleis i normatives aquest escenari a poc a poc està canviant però si ens centrem en l’ecosistema innovador encara trobem algunes diferències en aquest sentit. Com estan enfocant les empreses el tema de la paritat i la diversitat? En la taula rodona ‘Paritat i diversitat. Reptes i accions en el sector Tech’, moderada per Mar Galtés, Chief Corporate Development Officer en Tech Barcelona, i en la qual van participar Gemma Beltrán, directora d’empreses tecnològiques i inversors en CaixaBank DayOne; Judit Camargo, CEO de Roka Furadada; Charlotte Hippolyte, SP Manager IT Service Management en Nestlé IT Hub i Jordi Valenzuela, cofundador de Talent Match, es va analitzar en quin punt es troba la qüestió de la paritat dins de les empreses i sobretot si continua existint aquest biaix de gènere en el sector de la innovació des de les startups que estan fundades per dones fins a si és més complicat o no aconseguir finançament per a un projecte si la seva fundadora és una dona.

En aquest sentit Gemma Beltrán (CaixaBank DayOne) va apuntar en aquesta taula rodona la necessitat de trobar aquest equilibri que permeti identificar el talent, ja sigui masculí o femení, no pel seu gènere sinó per les skills que ofereixi per a aquest lloc encara que en aquest sentit encara és complicat ja que estem acostumats al fet que els indicadors d’èxit hagin estat fins al moment fonamentalment masculins en detriment dels femenins d’aquesta manera es necessita trobar en els professionals un “mix de skills masculins i femenins” i tenir clar que “en la diversitat és on trobarem la competitivitat”.

Segons va apuntar Jordi Valenzuela (Talent match) per a atallar aquesta qüestió és necessari treballar el problema des de l’arrel i prendre consciència que la diversitat ha d’existir i ser present en les empreses. “La consciència sobre aquest tema és present però no les ganes de solucionar-lo en la majoria dels casos. Hem de donar-li a la paritat dins de les corporacions la importància que es mereix”, va explicar.

Per part seva, Judit Camargo (Roka Furadada) va destacar també en aquest debat la importància dels Role Models no sols en els nivells educatius més inicials sinó també en àrees com la recerca també és també una qüestió important a l’hora d’impulsar aquest talent dins de l’ecosistema.

Per a acabar Mar Galtés (Tech Barcelona) va apuntar a la necessitat que en un futur no gaire llunyà “deixem de parlar de Women In Tech per a parlar directament de “People In Tech”, de competitivitat i de skills”.

Visió femenina en els VCs

La cerca d’inversió es converteix en la màxima prioritat per a algunes startups. Enfrontar-se a aquest pas és una cosa que ha de ser molt estudiat pels fundadors i l’equip perquè aquesta primera impressió sobre el projecte sigui positiva i puguin aconseguir el seu objectiu. Durant la celebració del 4YFN vam tenir l’oportunitat de conèixer què és el que valoren i el que no els VCs quan les startups els presenten els seus projectes amb l’objectiu que inverteixin en ell.

En la taula rodona ‘Investment Red Flags: When should VCs say no?’ vam tenir l’oportunitat de comptar amb l’opinió de quatre inversores que estan molt presents en el dia a dia de les startups. Aquesta taula rodona, moderada per Vanessa Palmer, business development & Product Manager de CaixaBank DayOne i en la qual van participar Marta Antúnez, manager de Wayra; Mercé Tell, partner de Encomenda VC; Talia Rafaeli, partner de Kompas VC-Israel i Azahara Espejo, Country Manager de Hearst Lab, vam conèixer quins són aquests factors positius i negatius (Red Flags) dels projectes innovadors en els quals es fixen elles com a inversores i els seus fons.

En aquest sentit i per a començar amb bon peu és necessari, segons va comentar Marta Antúnez (Wayra), establir aviat una relació amb els inversors i tenir sempre tota la documentació relativa al projecte preparada per a quan tinguin l’oportunitat de pitchear davant ells.

Però, com triar a aquests inversors? Segons va comentar Mercé Tell (Encomenda) és necessari saber i identificar a qui vols en el teu equip. “Cal fer els deures i tractar de conèixer a aquells inversors que vols en el teu equip que et donin suport no sols econòmicament sinó també construint la teva història executiva i aportant aquest valor que necessita el projecte”.

Quant a aquestes Red Flags que els inversors estableixen quan estableixen relacions amb una startup, Talia Rafaeli (Kompas VC-Israel) va explicar en aquest debat que és necessari tenir en compte que els inversors deuen també saber perquè volen treballar amb ells. “Si el fons està enfocat en uns certs sectors però l’emprenedor es presenta amb un projecte totalment diferent de la tesi d’inversió d’aquest inversor en concret aquesta és una Red Flag”. En aquest sentit en el cas del seu fons “busquem fundadors que hagin fet els seus deures i puguin dir-me per què el meu fons és rellevant per a la seva companyia”.

Si parlem en termes d’inversió internacional, la situació de les startups i els inversors és molt similar i també és necessari tenir en compte aquests aspectes bàsics. En la taula rodona ‘Raising Capital from international VC’s’, moderada per Vanessa Palmer, business development & Product Manager de CaixaBank DayOne, i en la qual van participar Marta Antúnez (Wayra) i Candace Saffery, CEO de Bia Power, les nostres protagonistes van tornar a coincidir en la importància de trobar inversors que entenguin el projecte i que siguin capaços de comprendre aquells aspectes que marquen la diferència.

“Si estàs desenvolupant tecnologia per al futur és complicat per al teu com a emprenedor saber com aconseguiràs diners per a un projecte que està per desenvolupar. El que busquen els inversors és construir amb el teu projecte aquesta credibilitat dins del mercat”, va apuntar Candace.

Marta Antúnez, va tornar a recalcar la importància d’utilitzar una xarxa d’inversors com la de Wayra per a ajudar a les startups a convertir-se en companyies internacionals. “En el cas de Bia Power, Telefónica va aportar aquesta credibilitat que atorga una gran corporació per a ajudar a la seva portfolio a arribar lluny”.

Pots gaudir de totes les sessions que es van celebrar en l’Àgora Stage de CaixaBank DayOne en 4YFN 2023 en el següent enllaç.