DayOne Barcelona ofereix la taula rodona “Barcelona, capital de startups”, organitzada per l’AED

DayOne Barcelona acoge la mesa redonda “Barcelona, capital de startups” organizada por la AED

Barcelona s’està convertint en un dels centres mundials de l’ecosistema de startups. Quines són les oportunitats que ofereix aquest posicionament a les empreses i els directius a Catalunya?

Sobre aquesta temàtica va versar la taula rodona en la qual van participar Miguel Vicente, CEO d’Antai VB i president de Barcelona Tech City; Estela González, Head of Business Development de Xmoba Ventures (CVC de Seat); Montserrat Vendrell, partner d’Alta Life Sciences; i Fernando Baldellou, partner de Deloitte Financial Advisory Spain. La trobada la va moderar la periodista de La Vanguardia Mar Galtés

L’acte s’emmarca en la iniciativa d’AED Directius per la Quarta Revolució Industrial (#Directivosx4RI), que té per objectiu servir de suport als directius en la seva comesa de liderar el desenvolupament de les seves companyies en la Quarta Revolució Industrial.

Es va encarregar de donar la benvinguda a la trobada el Sr. Jordi Nicolau, director territorial de Barcelona de CaixaBank, qui va introduir el projecte dayone a l’audiència de més de 50 directius.

Alguns dels principals insights que es van comentar durant la trobada van ser:

Segons Miguel Vicente, tenim un ecosistema molt més madur a Barcelona en els últims 10 anys, gràcies en part a l’aparició de més agents facilitadors (inversors, business schools, acceleradores). Per reforçar aquesta idea, Vicente comentava que Atomico, al seu informe anual, destacava sobre Barcelona que és la 3a ciutat europea preferida per emprenedors per emprendre, gràcies a la capacitat d’atreure talent i la credibilitat en l’ecosistema.

I quines altres coses han canviat els últims anys? Des de Barcelona es fan projectes globals, que ja són capaços d’atreure inversió de VC estrangers.

Segons Montserrat Vendrell, el sector de biotech és un sector amb característiques especials i una trajectòria diferent d’altres de verticals. Cal afegir altres agents més per apropar-nos al concepte de clúster. Fa 10 anys no hi havia fons biotech, i avui Barcelona és un referent europeu. Segons l’opinió de Vendrell per aconseguir un ecosistema desenvolupat, cal potenciar la recerca, atreure talent i aconseguir suport públic que financi els llargs processos de desenvolupament tecnològic. Un aspecte que va ressaltar és el creixement exponencial de tecnologies (digital, biotech, etc.) i la convergència entre aquestes.

Algunes xifres que va recalcar van ser que actualment es crea una empresa biotech a la setmana, ja hi ha 800 empreses en el ecosistema, i la meitat són startups.

Estela González va destacar com a SEAT tenien la necessitat de sortir de l’ecosistema SEAT per portar una idea en Powerpoint a la realitat i poder ser més àgils, per això van llançar el seu propi vehicle de corporate venturing. La indústria de l’automoció està en procés total de disrupció i l’única manera de continuar sent rellevants és amb l’ajuda de startups.

Fernando Baldellou, per la seva part, va comentar com fa 5-7 anys el volum d’inversió de VC a Espanya era 100-200 milions a l’any, mentre que el 2017 es van assolir els 800 milions. A més, el 60 % d’aquesta inversió recau en empreses de Barcelona. Una altra dada que va ressaltar és que hi ha més de 250 empreses tecnològiques que han aixecat més de 5 M€. Aquest increment de la inversió ha jugat un paper fonamental per al desenvolupament de l’ecosistema de Barcelona com a hub de referència a Europa.

Per acabar, els ponents van comentar quins són alguns dels reptes de la indústria:

  • Cal continuar avançant com a ecosistema: aconseguir una implicació més gran de corporates i potenciar la connexió entre altres hubs tecnològics.
  • Barcelona necessita temps per continuar madurant com a ecosistema i com que Espanya és un país petit ens és més difícil per un tema de valors absoluts.
  • Espanya necessita assolir més històries d’èxit.
  • Un repte al sector és poder mantenir un alt nivell científic com el que tenim en l’actualitat a Espanya.
  • Cal evangelitzar els agents i les persones externs de l’ecosistema. Aconseguir una “popularització” de la cultura digital (evangelització), que és tan rellevant en altres ecosistemes com Israel.
  • Finalment, cal aconseguir millorar les iniciatives públiques de suport al sector digital i tecnològic, així com eliminar les barreres a l’emprenedoria, i aconseguir més col·laboració entre agents de l’ecosistema i entre els altres hubs que hi ha a Espanya.
DayOne Barcelona acoge la mesa redonda “Barcelona, capital de startups” organizada por la AED