Jon Asín, gerent de BeePlanet Factory, l'empresa que dona una segona vida a les bateries i guanyadora dels Premis EmprenedorXXI a Navarra

“No es pot regentar un negoci que no tingui la sostenibilitat entre les seves prioritats; no és un tema de consciència ecològica, sinó econòmica.”

  • “Jon Asín, gerent de BeePlanet Factory, l’empresa que dona una segona vida a les bateries i guanyadora dels Premis EmprenedorXXI a Navarra”
  • “Nosaltres volem millorar el business case del cotxe elèctric, i per fer-ho revalorem el que abans era un residu enfocant-lo com una oportunitat de negoci rendible”

Hi ha més de cinc milions de cotxes elèctrics circulant pel món. Es preveu que aquesta xifra augmenti fins als trenta milions el 2030. Aquestes dades plantegen tot un repte pel que fa a sostenibilitat, ja que, ara per ara, no està clar què passarà amb totes les bateries d’aquests vehicles quan acabin la seva vida útil.

Amb la mirada posada en el futur pròxim, els enginyers de BeePlanet plantegen una solució a aquest problema: la reutilització de les bateries. Es tracta d’una empresa precursora en el camp de l’economia circular i és una de les guanyadores dels Premis EmprenedorXXI a Navarra. El seu gerent és Jon Asín.

Per què el nom de BeePlanet?

BeePlanet és un nom amb doble significat, ja que, per una banda, és una declaració d’intencions de compromís amb el planeta -“Be Planet”- i, per l’altra, és un homenatge a una petita criatura -“Bee” (abella)- que representa com cap altra els conceptes d’emmagatzematge d’energia i d’economia circular.

Què és el que us va dur a interessar-vos per donar una segona vida a les bateries dels vehicles i a fundar l’empresa?

BeePlanet és el projecte comú de tres enginyers que vam entendre que calia afrontar el repte de la sostenibilitat en el transport des d’una perspectiva diferent: el final de la vida de les bateries. La nostra experiència compartida en tres sectors diversos ─la mobilitat elèctrica, l’automoció i la logística─ ens va fer conscients de l’electrificació imminent del transport i de la societat, i per això vam decidir apostar per la creació d’aquest projecte.

Vam detectar aquesta necessitat quan vam constatar que el final de la vida útil de les bateries és avui un dels grans reptes de la mobilitat elèctrica. Nosaltres volem millorar el business case del cotxe elèctric, i per fer-ho revalorem el que abans era un residu enfocant-lo com una oportunitat de negoci rendible.

Quina és la vida mitjana d’una bateria en un vehicle?

La vida mitjana d’una bateria en un vehicle depèn, en gran mesura, de les condicions en què s’hagi fet servir: nombre de cicles i la seva profunditat, rang de temperatures en què opera, etc. Tenint en compte aquests factors, els fabricants estimen que la vida mitjana d’una bateria al vehicle serà d’almenys set anys, o de 150.000 km.

Quant dura i com és la seva segona vida?

La durada d’una bateria en la seva segona vida oscil·la entre els cinc i els deu anys, segons les condicions en què operi i en què ja hagi funcionat anteriorment. Les bateries pateixen un deteriorament per edat, però principalment per ciclatge, per la qual cosa la seva durada depèn també del nombre de cicles i la seva profunditat. La segona vida d’una bateria no és més que partir del 80% de vida útil i arribar a un 50% d’aquest 20% restant abans de reciclar-la. Actualment estem desenvolupant la tecnologia necessària per aconseguir aprofitar la seva energia al màxim.

Heu desenvolupat petites bateries d’ús domèstic de 4,5 kWh. Quines aplicacions tenen aquestes bateries?

Una bateria de 4,5 kWh pot emmagatzemar l’energia necessària per cobrir els pics de demanda d’un habitatge unifamiliar proveït de panells fotovoltaics, per exemple. El següent pas serà desenvolupar una solució modular que permeti un emmagatzematge més gran (des de 30 kWh a 1 MWh) per a aplicacions industrials o, fins i tot, per a plantes de generació renovable.

Penseu que la demanda del mercat per a la reutilització de les bateries pot augmentar aquests pròxims anys?

El mercat de la reutilització de bateries augmentarà de manera exponencial de la mateixa manera que el de la mobilitat elèctrica, però amb uns cinc anys de desfasament. Esperem una gran pujada en volum a partir de l’any 2023.

Quins beneficis té per al medi ambient la reutilització de les bateries?

La reutilització, en una primera instància, i el reciclatge posterior dels residus no aprofitables per a l’extracció de les seves matèries primeres són fonaments de l’economia circular. El model econòmic que ha imperat fins als nostres dies, basat en un procés lineal d’extracció, ús i rebuig, no és sostenible mediambientalment. Una extracció cada vegada més gran de recursos materials ─i, en el cas concret dels productes energètics, amb una eficiència cada vegada més baixa─ tampoc no és eficaç. Aquest model es basa en un creixement il·limitat a partir d’uns recursos limitats, cosa que no és viable a mitjà termini.

Què és l’economia circular i com i per què és favorable per a la vostra empresa?

L’economia circular té com a objectiu la producció de béns i serveis alhora que redueix el consum i el malbaratament de primeres matèries, aigua i fonts d’energia. Això es pot aconseguir de maneres diferents: amb desenvolupaments més duradors, un millor manteniment o amb un disseny inicial del producte que prevegi una segona vida.

La Unió Europea, a través dels seus grups de treball o a través de l’Aliança Europea de Bateries, ha definit l’economia circular com un dels eixos vertebradors de les seves polítiques. L’eficiència, la reducció de deixalles i la reutilització d’aquestes allargant la seva vida útil ─i amb això la seva rendibilitat─ són conceptes que s’aplicaran en molts àmbits de la indústria europea. Nosaltres hem volgut avançar-nos preveient el problema que sorgirà amb les bateries dels vehicles elèctrics, però és una situació que serà extensiva també a altres sectors.

Quina importància penseu que té actualment la sostenibilitat al món empresarial?

Avui dia no es pot regentar un negoci que no tingui la sostenibilitat com una de les seves prioritats. Ja no és només un tema de consciència ecològica, sinó econòmica. Des del poder polític s’ha traçat una estratègia per descarbonitzar progressivament l’economia i optimitzar l’ús dels recursos. Tots aquells models de negoci que no s’hi adaptin, veuran minvada la seva rendibilitat a causa de possibles penalitzacions i impostos. A més, la població està cada vegada més conscienciada amb la sostenibilitat i exigeix solucions i productes en aquesta línia, amb la qual cosa fa virar fins i tot els models de negoci en el seu conjunt.

Quin consell donaries a un jove que vulgui emprendre un negoci relacionat amb les energies renovables i l’economia circular?

El meu consell seria que s’hi llanci, perquè aquest mercat tindrà un creixement realment exponencial i calen moltes més iniciatives com la nostra. El repte mediambiental i d’escassetat de recursos que afrontem com a civilització és d’una dimensió desconeguda fins ara. És primordial que cada vegada hi hagi més empreses que se sumin a aquesta carrera per la sostenibilitat i l’economia circular.

Independentment de qui siguin els guanyadors d’aquesta carrera, el que és verdaderament important és que la transformació de l’economia es faci al més ràpidament possible.

Què ha significat per a BeePlanet ser un dels guanyadors dels Premis EmprenedorXXI?

Rebre el Premi EmprenedorXXI va representar inicialment una gran il·lusió per a tot l’equip, perquè és el reconeixement a la feina col·lectiva que hem desenvolupat a BeePlanet des de la seva fundació. Un cop van haver passat uns quants dies, i després de la difusió d’aquest premi en diversos mitjans i xarxes socials, va ser quan realment vam ser conscients de la gran repercussió del guardó i del prestigi que atorga als projectes premiats. El reconeixement que hem aconseguit gràcies al Premi EmprenedorXXI ens ha permès generar una disposició molt favorable per col·laborar amb altres agents i inversors.