Meeting Room: visió de l’ecosistema d’inversió en startups en 2023

En el nou episodi de #MeetingRoom, Victoria Majadas, sòcia fundadora en Smart To People (A Smart City Consulting) i presidenta BIGBAN Inversores Privados i Ernest Sánchez, Managing partner en Nuclio i Nekko Capital, ens comparteixen les seves visions en matèria d’inversió en #startups i les tendències per a aquest 2023.

2022 tanca amb més de 3.365M€ invertits en startups i tant Victoria com Ernest, coincideixen que ha estat un bon any, després del 2021 on post-pandèmia es van destapar una gran quantitat d’unicorns. Malgrat la crisi d’Ucraïna, les correccions en borsa tan grans d’actius als Estats Units i el pronòstic tan negatiu sobretot en la segona meitat de l’any, és un any on hi ha hagut moltíssima activitat, afirmen.

Els sectors que estan sent tendència per la seva gran innovació i per tant estan tenint un gran creixement són la intel·ligència artificial, sostenibilitat i blockchain entre altres, però no tota la inversió ha anat a parar a aquests sectors, encara es continuen finançant majoritàriament les companyies clàssiques.

Superar el 2022 malgrat les complicacions, per a moltes startups ha estat possible gràcies a que l’ecosistema es troba en una etapa de maduració. De mitjana, una startup té 3 anys, la qual cosa mostra startups lleugerament més madures any a any, segons el mapa d’emprenedoria realitzada per South Summit 2022.

Quines són les tendències per a aquest 2023?

Segons Victoria, la sostenibilitat i impacte, a causa de l’emergència climàtica i la necessitat cada vegada més evident de pal·liar l’impacte que generem en el planeta, està sent font d’inspiració per als emprenedors. Per això, els inversors, com ella, aposten per les empreses que desenvolupen estratègies i accions enfocades en pràctiques sostenibles.

Com a exemple que abala aquesta tendència tenim la creació de diversos fons d’inversió específics per a projectes d’impacte com: Seaya Andrómeda i First Drop i CIAB (Club de impact Angels).

El turisme també és un sector que està agafant molta força igual que tot el relacionat amb les smartcities, àrea d’activitat de Victoria, que afirma que costa trobar startups operant en aquest sector, però tot el sector travel, després de la pandèmia, ha crescut exponencialment. Ernest al seu torn afirma que des de Neko, gestionen un fons exclusiu de travel i les seves companyies han tingut una recuperació i creixement molt notable i el mercat els està recompensat.

El 2023 es presenta com un any de molts reptes, complicat i la velocitat del tancament dels bills ja no és la que era. El primer semestre, serà molt difícil i les empreses hauran de buscar maneres de moderar uns certs creixements, per la qual cosa s’alentirà tot a causa de la incertesa, afirma Ernest.

D’altra banda, Victoria apunta que també dependrà de la fase en la qual es trobi la startup, en les etapes més primerenques és on potser, pot ser que es veuen més afectades les inversions.

Per a finalitzar i donar també una visió més positiva, tots dos coincideixen que gràcies a la nova tendència per part de l’àmbit públic, hi haurà més suport i moviment de partides econòmiques, pensades i orientades cap a l’ecosistema emprenedor, com a acceleradores sectorials i que gràcies a això podrem veure un efecte positiu l’any vinent. Segons apunta Ernest fins a l’arribada de la coneguda com a Llei Startup no havíem tingut una conjuntura a nivell fiscal com l’actual i els business angels tindran una bona oportunitat per a trobar projectes sòlids, amb una valoració més real i un entorn fiscal que els beneficiï, fent que valgui la pena invertir.

La iniciativa Premis EmprendeXXI, impulsada per CaixaBank DayOne i Enisa, reconeix cada any a aquells projectes innovadors que fan front a aquestes noves tendències dins de l’ecosistema innovador. D’aquesta manera Reptes com PlanetaXXI, CiudadXXI o ViveXXI, els guanyadors dels quals coneixerem al llarg del primer semestre de l’any són exemples de les grans iniciatives que estan per venir i que segur donaran que parlar en els pròxims mesos.