HUUB i Seacliq, empreses portugueses guanyadores dels Premis EmprendedorXXI

General

HUBB i Seacliq són dues de les empreses portugueses que es van presentar a la 21a edició dels Premis EmprendedorXXI. Totes dues van resultar vencedores en la categoria sectorial. HUUB, amb plataforma logística integrada i completament dedicada a la indústria de la moda, va guanyar en el sector Commerce Tech. Seacliq, reconeguda en l’àmbit Agro Tech, ha creat una plataforma electrònica basada en blockchain per a la primera venda de peix.

Una plataforma integrada per gestionar la cadena de subministrament en la indústria de la moda

Com i quan va sorgir la idea de crear HUUB?

Tots els integrants de HUUB hem tingut contacte, d’una forma o d’una altra, amb els dos eixos elementals que han governat el projecte des de la seva concepció: el comerç detallista i la logística. I tots érem conscients de les ineficiències existents, especialment en els processos d’internacionalització del negoci, fins i tot en els grans grups nacionals. Sabíem que la tecnologia seria el tercer gran eix que resoldria aquest problema: així va sorgir la idea de crear un negoci basat en una plataforma amb capacitat per gestionar la totalitat de la cadena de subministrament de marques de moda amb l’objectiu d’assolir la màxima eficiència.

En què consisteix exactament?

HUUB és un accelerador de marques de moda. En l’era global, HUUB es posiciona al centre d’un ecosistema dinàmic, la cadena de subministrament de tots els seus clients i socis, amb un objectiu clar: fer créixer el negoci de tots. Per això hem desenvolupat una plataforma logística integrada i completament dedicada a la indústria de la moda denominada Spoke. Spoke fa la gestió de la cadena d’extrem a extrem, des dels proveïdors fins al client final ─ja sigui B2B o B2C─ en més de 120 mercats, sempre amb total visibilitat dels processos i les interaccions. L’avantatge competitiu rau en l’agregació de múltiples serveis en un únic punt i en una simplificació de la tarifació inspirada en el model SaaS (Software as a Service), la qual cosa garanteix una previsibilitat i gestió total que, al seu torn, permet als clients centrar-se en el que considerem l’essencial: el disseny i les vendes.

Com pot ajudar la plataforma Spoke a la indústria de la moda a Portugal?

Tenim un vincle molt estret amb la indústria de la moda a Portugal, especialment amb el teixit productiu nacional que alimenta aquest sector, que és dels més lucratius a tot el món. Ja ens beneficiem directament amb clients pel fet que produeixen al nostre país, però també hem aconseguit que alguns clients comencin a produir aquí, malgrat que no és el nostre core. Aquest és un vessant de benefici directe, però si ens fixem en tota la digitalització que la plataforma aporta a la indústria, creiem que el sector de la moda pot beneficiar-se molt d’un projecte com el nostre.

Com vau aconseguir arribar a les marques internacionals i atreure-les a la vostra cartera de clients?

Va ser un procés absolutament natural perquè, en realitat, HUUB va començar precisament amb una marca alemanya. La necessitat i l’avantatge competitiu d’aquestes marques rau en el fet que produeixen al nostre país. Avui tenim marques de 18 països, per la qual cosa a la nostra empresa, pel que fa a les marques, els centres de producció o els mercats de distribució, som veritablement agnòstics respecte de la geografia.

Heu pensat a aplicar la vostra plataforma a altres sectors de la indústria?

Creiem que el sector de la moda té una massa crítica, un potencial de negoci i una complexitat que ens ocupa en tots els paràmetres. Tanmateix, sabem una cosa: si estem preparats per treballar en la logística d’aquesta indústria, estem preparats per a moltes altres, perquè les exigències i la complexitat de l’univers de la moda són molt elevades.

Quins consells donaríeu a altres emprenedors que vulguin iniciar la seva pròpia aventura empresarial?

Sigui quina sigui la idea, el producte o el servei, es tracta sempre d’un negoci. I no hi ha negoci actiu que no sobrevisqui al que denominem el test del mercat. Veiem moltes startups completament obcecades amb inversors i no tenim dubtes que són molt importants, com ho han estat per a nosaltres. Però, per damunt de tot, la idea ha de tenir l’acceptació del mercat que es pretengui assolir. No es pot començar la casa per la teulada.

La Llotja Digital: tecnologia al servei del sector pesquer per rendibilitzar el negoci

Com va néixer Seacliq i per què es va centrar en el sector de la pesca?

Seacliq és una subsidiària de Bitcliq, companyia especialitzada en el desenvolupament de la veta de mercat de la Llotja Digital. Bitcliq és una empresa que va sorgir amb un espectre d’actuació una mica més ampli, el desenvolupament de projectes per a la indústria. Aviat li va sorgir un desafiament per al sector pesquer: ajudar una flota de pesca industrial amb seu a Ghana, a l’Àfrica. Seacliq va néixer a partir del repte de crear una plataforma tecnològica que l’ajudés a gestionar totes les operacions. L’objectiu era conèixer les despeses associades a totes les embarcacions per poder establir un preu just i que fos rendible.

Com “va descobrir” Seacliq aquest client?

Va ser una coincidència. Un vell contacte em va presentar el repte i el timing va ser perfecte. Aquest era “el projecte” que Seacliq estava buscant, no només per obtenir nom i impuls internacional, sinó també i, principalment, per tenir l’oportunitat de crear solucions diferenciadores. Un any després, la solució s’havia implementat, amb èxit, en els vaixells del que era el màxim processador mundial de tonyina. A partir d’aquesta data, l’empresa va aconseguir fer la gestió en temps real, i va permetre conèixer no només el que s’havia pescat, sinó també el valor de cada tona de peix.

En què va consistir la solució?

Vam crear un software que els vaixells poguessin utilitzar fàcilment per recollir dades dels sensors i dels mateixos usuaris ─els membres de la tripulació. L’objectiu era presentar la informació de forma organitzada, transmetre-la per satèl·lit de manera optimitzada per no disparar els costos de comunicació, recopilar-la en el núvol i fer les anàlisis necessàries per donar els indicadors en temps real.

Després de l’èxit de la gestió operativa, que va ser el primer pas, els nostres clients van començar a veure el potencial d’anar treballant el vessant de la traçabilitat i la qüestió de la sostenibilitat en el sector. De sobte, teníem una eina que, a més de permetre al gestor prendre decisions, possibilitava que el comprador disposés d’informació sobre el peix que estava comprant.

Com va sorgir la “Llotja Digital”?

El 2017, vam tenir l’oportunitat de participar en una trobada mundial per debatre el futur de les comunicacions per satèl·lit. Però hi havia una condició: havíem de produir un vídeo que mostrés l’aplicació de la tecnologia per presentar-lo en la conferència. La proximitat de l’esdeveniment ens va portar a buscar la possibilitat d’implementar el nostre negoci a Portugal, en detriment de l’Àfrica o Àsia, on teníem els projectes. Això va ser el principi de la Llotja Digital, sense ser-ho encara.

Vau detectar llavors una oportunitat de creixement?

Sí. Vam començar a preguntar als pescadors si ells veien algun avantatge en el fet de tenir una eina de gestió operativa. Tanmateix, el que ells realment necessitaven eren noves formes de fer la venda del peix, perquè la subhasta tradicional no acabava d’encaixar amb les seves necessitats. I nosaltres vam pensar que aquesta podria ser una oportunitat d’aplicar la tecnologia en un vessant de la comercialització. Ens vam adonar que, a més de la traçabilitat i de la gestió, podíem disposar d’un mercat que relacionés compradors i venedors en aquest context. A Portugal hi ha dues formes de venda de peix: la subhasta o el contracte. El que nosaltres oferíem era el millor d’ambdós mons: un contracte dinàmic.

Aquest contracte es fa quan el vaixell encara es troba a alta mar?

Gràcies al contracte dinàmic, aconseguim anticipar la venda fins i tot fins a la matinada. En el moment en què el vaixell captura pesca, pot posar-la a la venda immediatament: es notifica als compradors i la venda pot fer-se abans que l’embarcació arribi a terra. Això també és beneficiós per a l’armador, ja que és ell qui defineix el preu. Si el vaixell no ha venut el producte de forma anticipada, té la subhasta tradicional com a segon recurs.

El que vam acabar creant va ser un marketplace que uneix oferta i demanda en temps real, avança el període de transacció respecte del que és tradicional i ofereix tota la informació de traçabilitat del producte.