El creixement del rènting de cotxes per a particulars amb Julio Ribes de Swipcar

En 2018, Julio Ribes, Blas Gil i Pablo Pascual van decidir revolucionar el mercat del lloguer d’automòbils creant Swipcar, una plataforma on es reuneixen les ofertes de rènting que apareixen en les diferents pàgines webs que ofereixen aquest servei. Tres anys més tard, l’empresa s’ha expandit fora de les nostres fronteres i ja opera en països com Itàlia, Portugal i França.

Alex Ferreiro, dayOne: La cultura de la propietat és cert que s’està perdent, això afegit a altres factors com la regulació mediambiental, el teletreball, etc., són factors que us afavoreixen, però… quina és la grandària de mercat a Espanya, quins són els creixements del rènting versus compra?

Julio Ribes: El rènting suposa més del 20% dels vehicles nous a Espanya actualment però esperem que el SAM (mercat disponible) se situï en les 200.000 unitats enguany, de moment, va una mica per sota, comprensible en certa manera si mirem de l’any que venim.
El més important per a nosaltres és la fotografia global del creixement del rènting vs. la compra, estem davant un creixement continuat en els últims anys superior al 15%, en gairebé tots els països d’Europa.

Avui dia ha deixat de tenir sentit unir-te 10 anys a un vehicle. Veiem, any a any, l’evolució del mercat i observem moviments com per exemple, que els joves deixen de consumir cotxes fins a una edat adulta i a partir d’aquí, quan ho fan, és a través de rènting o subscripcions de mitjà termini.
El nostre client té una mitjana de 40 anys i necessita un cotxe per al dia a dia o per als caps de setmana, i en qualsevol d’aquests casos ja no vol descapitalitzar-se i treballar per al cotxe, vol que sigui aquest el que treballa per a ell.

Alex Ferreiro, dayOne: Quin valor afegit ofereix Swipcar al consumidor?

Julio Ribes: Swipcar ofereix un doble valor: d’una banda, agrupem les millors ofertes del mercat del rènting i seleccionem les que tenen millors preus i millors condicions perquè el client pugui trobar-les d’una manera senzilla. D’altra banda, acompanyem al client en un procés de contractació digital de principi a fi, a més li brindem la possibilitat de contractar altres serveis que necessitarà mentre tingui el cotxe. Gràcies a acords amb tercers, Swipcar permet al client poder beneficiar-se de preus especials en serveis com els carregadors elèctrics de Wallbox, Via-T i aplicació de pagaments amb Bip & Drive etc.

Alex Ferreiro, dayOne: Quin percentatge dels vostres clients són particulars, autònoms i empreses?

Julio Ribes: La gran majoria dels nostres clients respon a un comportament B2C. Actualment, més del 70% són particulars i la resta, es divideix a parts iguals entre empreses i autònoms.
No obstant això, les empreses normalment solen contractar flotes d’entre 3 i 5 vehicles. Són aquestes últimes les que, per les seves necessitats, ens estan empenyent a desenvolupar més l’àrea de vehicles comercials, que ve creixent des de l’inici de Swipcar.

Alex Ferreiro, dayOne: En quants països opereu i quants cotxes comercialitzeu al mes?

Julio Ribes: Estem actualment a Itàlia, Portugal i Espanya. En global comercialitzem més de 500 vehicles al mes entre vehicles nous i vehicles seminuevos. La idea és continuar creixent i espero que aviat puguem explicar-vos que hem replicat el model en nous mercats.

Alex Ferreiro, dayOne: Quant a la captació de clients, quin percentatge us arriba pels diferents canals? esteu satisfets amb la campanya en TV?

Julio Ribes: Els nostres canals principals són canals de performance; Google, Facebook, Instagram, etc. A més des de novembre del 2020 estem realitzant campanyes publicitàries de televisió que, de moment, ens estan donant bons resultats. Com tots adverteixen, la televisió és un canal molt difícil de mesurar i fins que no passa cert temps és complicat extreure moltes conclusions. Del que sí que estem segurs és del fort poder de reconeixement de marca que deixa en el consumidor.

Alex Ferreiro, dayOne: Els teus proveïdors actuals poden ser els teus compradors futurs?

Julio Ribes: Swipcar té un repte important replicant mercats, i està donant negoci a les financeres i proveïdors. Òbviament per a algun d’ells (marques, fabricadores, financeres) pot ser una gran oportunitat tant d’integració vertical com de domini de la quota de mercat.
Però també és cert que la independència que té Swipcar ens permet tenir més oferta i replicar més ràpid per a guanyar quota de mercat i subscriptors. El temps dirà.

Alex Ferreiro, dayOne: Per a finalitzar… ens podríeu recomanar algun llibre que et resulti d’especial interès per al món de l’emprenedoria tecnològica?

Julio Ribes: Acumulo diversos llibres del món start up encara que molts els deixo a mig fer o vaig “picant” en diferents capítols. El que és de lectura obligatòria és “Com tancar rondes de finançament amb èxit” de Brad Feld i Jason Mendelson. Els emprenedors ens enfrontem contínuament al repte d’obtenir finançament però almenys en el meu cas no vaig arribar al món start up amb el coneixement sobre els els VCs i les rondes de finançament, aquest llibre l’aclareix.

 

Álex Ferreiro, Product Manager @ CaixaBank dayOne