Actualment, vivim en una època on el volem tot i ho volem immediatament. Necessitem la compra a casa en deu minuts, ens subscrivim a qualsevol cosa que pensem i fins i tot podem arribar a viure en diferents llocs en un mateix any sense haver de realitzar llargs tràmits burocràtics quant a lloguers o compres. Tot això ens porta a parlar de l’economia demanda o economia per subscripció, la qual es mostra imparable avui dia i està arribant a donar xifres molt grans en l’economia nacional.
En el dotzè capítol de Smart Connections connectem de nou amb David Blay per a reflexionar sobre la nova economia a demanda al costat d’Angel Bou, CEO i cofundador de Simplr, i Nacho Rodríguez, fundador de Repeople Company.
Ens trobem en un moment on els Objectius de Desenvolupament Sostenible per a la millora del planeta de cara al 2030 són una realitat. Per aquest motiu, David Blay recalca que un dels patrons que ha de canviar és el de consum. Passar de comprar coses que no ens fan falta o que deixem de necessitar en poc temps a fer alguna cosa amb elles, o almenys intentar no emmagatzemar-les en un racó. Tot això portarà a la societat a una economia més circular.
Amb la finalitat de canviar la consciència del consumidor en un món occidental on domina el consumisme, a Espanya ha nascut la primera plataforma del món que agrega la majoria de productes o serveis que no podien tenir-se per subscripció o que estaven disgregats en molts llocs, en un mateix lloc. Aquesta plataforma pionera de consum a demanda a gran escala és Simplr. El seu CEO i cofundador, Angel Bou, afirma que Simplr ha nascut en un entorn disruptiu on la gent entén que no tot el que desitgem adquirir ha de ser comprat de manera tradicional: “La gent està molt madura per a evolucionar a una mena de consum més enfocat al dia a dia i no tant a llarg termini.”
En primer lloc, i igual que moltes altres startups, des de Simplr van haver de decidir en quin mercat començar. Principalment, el fet que els va portar a establir-se a Espanya va ser la duresa del mercat. Sabent que el mercat del nostre país no era un dels millors, van voler demostrar que l’impacte de transformació i canvi de mentalitat dels consumidors anava a ser major respecte al d’altres països on ja estan més mentalitzats. Segons Angel Bou, “L’impacte de canvi a Espanya serà molt més gran, encara que sabem que ens prendrà més temps” i recalca que “és possible que en altres països on estan més mentalitzats facturem molt més i que creixem molt més, però el que busquem nosaltres que és canviar la mentalitat del consum del planeta.” Així doncs, descriu a Espanya com el país de la pràctica i de l’arrencada.
Però, com estan intentant convèncer a les empreses nacionals que comencin a obrir línies de negoci que tinguin a veure amb la subscripció? Angel Bou assegura que no és una cosa fàcil, però les marques han entès els seus valors i el seu model de negoci tan win-win, que permet a les empreses no perdre diners, ja que es treballa amb els seus marges.
En la societat actual moltes persones no volen tenir una vida rutinària, és a dir, estar en un mateix lloc vivint i en un mateix treball. D’aquesta realitat sorgeix Repeople Company i en aquest episodi també comptem amb el testimoniatge de Nacho Rodríguez, fundador de la companyia. Una empresa que ofereix estructures en les quals poder quedar-se durant un temps determinat i, a més, interrelacionar-se amb gent de la mateixa situació (Co-living). Una mescla entre compartir pis amb altres persones i viure amb el confort d’un apartahotel.
Com li sorgeix la idea d’obrir el primer co-living? Nacho Rodríguez ens conta que tot va començar en 2014. Tenien un espai de coworking a Canàries i allí van detectar que hi havia nòmades digitals que tenien la necessitat de comptar amb un espai d’allotjament flexible on poder estar 1 mes o 6 mesos sense haver de realitzar tots els tràmits que suposa un habitatge. A més, Nacho recalca que Espanya és un país que atreu talent i que cada vegada està sent més escoltat i demandat quant a nomadisme digital.
Repeople Company resol dos problemes: la flexibilitat i la solitud. D’una banda, els treballadors concedeixen una gran importància a poder teletreballar de manera flexible sense ser obligats a estar un període de temps fix en un lloc determinat. D’altra banda, un altre problema que caracteritza la societat d’avui dia, la solitud. Quan la gent viu a una ciutat nova necessita i vol estar amb altres persones en el seu dia a dia per a no sentir-se sols.
Des de Repeople Company, a més d’advocar per la flexibilitat, el que busquen és que les persones que teletreballen en aquest espai decideixin quedar-se, ja que poden mantenir la seva productivitat amb totes les necessitats cobertes des del minut un.
En definitiva, totes les generacions tenen una mica millor que l’anterior. Creiem en un futur amb una vida a demanda, que res és nostre o que comprem allò que només utilitzem i després ho retornem generant així una economia circular que aconsegueixi arribar als objectius perquè el canvi climàtic es pugui frenar.
Si vols escoltar el podcast complet pots trobar-ho en aquest enllaç.