Holded, companyia fundada per Javi Fondevila i Bernat Ripoll té com a objectiu crear una plataforma self service des de la qual una petita i mitjana empresa pugui gestionar tots els aspectes relacionats amb el seu negoci. Suposa una revolució en la categoria de ERP, d’alguna forma democratitza el seu accés. Fins avui han aconseguit 22 milions d’euros en diferents rondes de finançament amb fons de Venture Capital com Elaia, Lakestar, Nauta i 4founders. Un cas d’èxit a Barcelona secundada per fons locals en fases primerenques per a posteriorment donar entrada a rellevants fons internacionals en les sèries A i B. Hem tingut l’oportunitat de parlar amb la seva cofudador i Co-CEO Javi Fondevila de diferents temes com el seu KPI north star, el salt a embedded finance, la importància del màrqueting en el seu model, els criteris per a seleccionar un nou país…
Alex Ferreiro, dayOne: Com detecteu la necessitat i l’oportunitat de llançar Holded? Explica’ns què és Holded i perquè és una solució que ajuda en la digitalització d’una PIME.
Javi Fondevila: Jo vaig detectar la necessitat perquè vaig sofrir el problema en la meva pròpia empresa i a Bernat li va passar el mateix. De fet, teníem la idea per separat i Bernat va crear una primera versió per a si mateix, per a solucionar aquest problema, la va penjar en Facebook i vaig decidir escriure-li.
Holded és un ERP o programari de gestió en el núvol per a petites empreses amb el qual pots gestionar la facturació, comptabilitat, recursos humans, vendes, projectes i inventaris en una sola eina.
Ajudem en la digitalització de les pimes perquè oferim una eina en el núvol bonic i fàcil d’utilitzar, però, sobretot, perquè pots pujar tot el teu negoci a la plataforma, fins i tot moltes parts que normalment es quedarien en un excel, en un paper o en el caos absolut.
Centralitzar la informació en una eina en el núvol et permet ser molt més àgil, eficient i intel·ligent, perquè quan necessites saber alguna cosa ho pots saber en un parell de clics, perquè pots automatitzar processos administratius i perquè tot això passa en qualsevol lloc, no tens la dependència de l’on ni el com.
Alex Ferreiro, dayOne: Ser un model B2B amb una estratègia de màrqueting B2C implica que el pricing no et permet escalar amb vendes… quin percentatge de la vostra sèrie B va destinat a màrqueting?
Javi Fondevila: Més del 50% segur. Ha estat la nostra obsessió des del principi, crear un producte self-service. Hem barallat molt per a aconseguir-ho, però puc dir que ho hem aconseguit. Sempre hem cregut a donar-li el poder a l’usuari de fer el que vulgui, o gairebé tot el que vulgui, és el que volíem nosaltres mateixos, i creiem que cada vegada més l’usuari busca aquesta independència perquè li ofereix autonomia i agilitat.
Alex Ferreiro, dayOne: Quina és la vostra grandària actual, quant a nombre d’empleats, clients i països en els quals opereu?
Javi Fondevila: Ara som ja 100 persones i tenim més de 80.000 usuaris. Operem a Espanya i França, encara que tenim demanda en molts països. El problema que resolem és un problema global, no sols existeix en aquests mercats i quan la gent ens descobreix s’apassiona amb el nostre producte i la nostra missió.
Alex Ferreiro, dayOne: Quina ronda us va anar més difícil d’aconseguir?
Javi Fondevila: Sens dubte la primera. Al principi tothom ens deia que estàvem bojos, que un ERP era una cosa molt difícil i poc sexy. Els inversors no acabaven d’entendre per què volíem fer això, però crec que, al final, coneixent als inversors adequats que van veure que la nostra bogeria era real, van decidir apostar per això.
Alex Ferreiro, dayOne: Des d’un punt de vista de RH, quin aprenentatge podeu extreure de contractar 100 empleats en tan poc temps?
Javi Fondevila: Al principi contractar és lent i difícil, bo sempre és difícil, però al principi el fas només tu, els fundadors o un parell de persones més, però si has de fitxar molta gent i hi ha poques mans per a fer-ho, se t’ennuega una mica. Quan creguis la primera capa de middle management les coses canvien, perquè de sobte hi ha més gent contractant i la velocitat augmenta.
Sens dubte l’aprenentatge número u és que com a fundador passes de treballar a multiplicar a través del teu equip i el teu dia passa de fer coses a gestionar persones. És un canvi que sembla evident però que no és fàcil i de sobte t’adones de l’impacte que pots tenir si fas bé aquesta segona part. Tens moltes mans per a fer coses, moltes ments i moltes idees i t’adones que la frase “el més important és l’equip” és una veritat com un temple, són ells al final els que porten el negoci.
Alex Ferreiro, dayOne: Per a vosaltres, quin és vostre KPI més important?
Javi Fondevila: El NPS. Per a nosaltres l’èxit està en la satisfacció de l’usuari amb el producte i amb el servei, si això ho fas bé tota la resta és més senzill.
Alex Ferreiro, dayOne: Esteu oberts a explorar opcions de embedded finance?
Javi Fondevila: Ja som aquí. De fet, al gener d’enguany llancem la integració amb Paypal i Stripe perquè els nostres usuaris puguin cobrar factures en línia i és un producte que està creixent al 200% mes a mes. I tenim moltes idees més per al futur.
Estem definint el nou concepte del ERP, més enllà d’una base de dades som un partner per als petits empresaris i això passa per fer més que funcionalitats i ajudar-los en altres matèries com les finances. En Holded és on es creen les pròpies finances de manera que és molt natural començar a oferir aquest tipus de productes i l’usuari l’està adoptant fins i tot molt millor del que ens esperàvem.
Alex Ferreiro, dayOne: La internacionalització de la companyia és un dels majors reptes als quals us enfronteu com a companyia, per què França és el primer país que trieu?
Javi Fondevila: Sens dubte la internacionalització és el projecte més complicat al qual ens enfrontem a part del propi projecte en si. Hem investigat molt abans de decidir anar a França. Hem fet dos projectes al llarg de 15 mesos i recopilat molta informació, de fet, fins i tot hem llançat Holded en 15 mercats d’una forma molt llegeixin a través d’un programa que creguem de Country Launchers: fitxem estudiants de MBA en el seu últim any perquè llancessin Holded als seus països d’origen i així entendre no sols la informació objectiva (grandària del mercat, penetració del núvol, poder adquisitiu, etc.) sinó també la informació subjectiva (què pensen els usuaris d’aquest país sobre Holded, què ens falta, què agrada més i quin menys, quines integracions utilitzen, etc.). Després de tot aquest treball, ens vam adonar que podíem anar a molts mercats, perquè l’oportunitat existeix, però decidim anar a França en una combinació d’estratègia corporativa, proximitat geogràfica i cultural.
Alex Ferreiro, dayOne: Per a finalitzar…. ens podríeu recomanar algun llibre que et resulti d’especial interès per al món de l’emprenedoria tecnològica?
Javi Fondevila: No sóc tant de llibres, però sí de llegir cada dia blog posts en diferents mitjans. Alguns dels llibres que he llegit: The Llegeixin Startup, Hacking growth de Sean Ellis, The hard thing about hard things, Beating the odds, entre altres.
Álex Ferreiro, Product Manager @ CaixaBank dayOne