Meeting Room: els Business Angels, per Alex Dantart i Eneko Knörr

Un mes més, dos experts emprenedors es reuneixen en un altre Meeting Room per a donar la seva perspectiva d’un dels temes més recurrents d’avui dia en el món de les inversions i startups: els Business Angels.

En aquest lliurament s’han trobat per sorpresa a través de la pantalla Eneko Knörr fundador d’Angelclub.es i de Onyze, amb Alex Dantart, cofundador de RoXperience i Moonback, tots dos pioners com Business Angels en el sector de les inversions espanyoles.

Eneko Knörr es va estrenar en el món dels Business Angels quan va vendre la seva empresa de hosting a Telefónica. Per a ell, invertir en Startups no es basa només a guanyar diners a llarg termini: “no sols esperem que la inversió sigui rendible, sinó que també volem ajudar als emprenedors per a retornar alguna cosa a l’ecosistema”.

L’inici d’Alex Dantart en aquest món és molt semblant al de Eneko. En el seu cas, també tenia una empresa de hosting i, així mateix, va ser venuda a Arsys. El cofundador de Moonback parla de la sort dels exit i apunta que: “En aquesta vida tenim més fracassos que èxits, que és el bonic també”. Tots dos estan d’acord en el concepte de “retornar alguna cosa a la comunitat” a la qual pertanyen i és per això que van començar a invertir i a creure en projectes d’altres emprenedors.

Centrant-se més en la figura de Business Angels i de com trien els seus criteris per a actuar, Eneko puntualitza que mai és un procés igual, ja que no hi ha unes pautes a seguir. Es poden conèixer nous projectes a partir d’amics, persones del sector i canviar la teva perspectiva d’un dia a un altre. D’altra banda, i reafirmant la postura de Eneko, Alex parla del factor “enamorament” de les startups, i també del sistema d’elecció una miqueta “caòtic”, ja que potser tot Business Angel té un mínim de passos estipulats, però també es deixa convèncer per projectes nous setmana rere setmana.

Posteriorment, tots dos comparteixen opinió sobre el paper que desenvolupa un Business Angel. No sols ajuda amb l’aportació de capital a la startup, sinó que també lliura el seu coneixement i dedicació.

També concorden en la clau de desenvolupar un paper d’aquest calibre. Moltes startups no poden acudir a mitjans de finançament més tradicionals una vegada són creades i alguns bancs i fons no estan disposats a lliurar diners en etapes primerenques sense saber la rendibilitat d’un procés. És aquí on els inversors com Eneko i Alex, juguen un gran rol en el llançament de noves empreses, que sense la seva ajuda tal vegada no havien tingut mai l’oportunitat de sortir.

Així mateix, quant a l’elecció de startups per a invertir es refereix, cadascun té el seu mètode personal. Alex Dantart torna a parlar d’aquest “enamorament” del projecte i de la seva via de comunicació favorita perquè succeeixi: les xarxes socials. En canvi, Eneko prefereix que les ofertes d’inversió li arribin d’una forma molt diferent: els seus contactes del sector.

Arribats a aquest punt apareix l’altra cara de la moneda: totes aquelles startups en les quals han pogut invertir, però per “X” motiu no ho han arribat a fer i han perdut el que podria haver estat una gran oportunitat. Eneko nomena aquestes pèrdues involuntàries el “antiporfolio” fent reflexió molt important per a tothom que es dediqui a aquest sector: “no tenim ni temps ni diners per a invertir en totes les starups”.

Però el procés no sempre és el de “startup cerca a Business Angels”, a vegades són ells mateixos els que detecten una oportunitat que sembla prometedora i han d’obstinar tots els seus esforços per a aconseguir el seu espai en la nova empresa.

En conclusió, no tots els Business Angels segueixen els mateixos passos ni tenen les mateixes praxis, però sí que coincideixen en la mateixa idea: no tots els casos d’inversió acaben en exit. La seva intervenció en les rondes sempre anirà variant depenent en el procés en el qual es vulgui aportar capital. També es ressalta el coinvertir amb uns altres Business Angels i les inversions conjuntes.

L’optimització de recursos, l’activitat dels Business Angels durant la pandèmia, el reforç del sector i el risc a invertir en aquests temps, són alguns dels temes que podreu trobar en el vídeo complet realitzat per CaixaBank en el següent link.

No et perdis les intervencions completes de cadascun aquí: