• El 70% de les ‘start-ups’ analitzades ha incrementat la seva plantilla durant el període 2019-2020 i el 90% espera augmentar-la l’any 2021.
• Una de cada tres empreses incloses a l’estudi ha millorat les seves vendes durant el 2020 respecte l’any anterior, amb una mitjana d’increment de la seva facturació del 22%.
• A les seves últimes rondes de finançament, aquestes empreses han aixecat 91 milions d’euros de fonts externes, 14 milions més que el 2019, amb una mitjana de 194.000 euros.
Les start-ups d’Espanya i Portugal han continuat creant ocupació durant el 2020, un any marcat per la pandèmia de la Covid-19, d’acord amb l’estudi “Anàlisi d’una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal”, impulsat per CaixaBank, a través de DayOne, amb la col·laboració de la professora de l’IESE Julia Prats.
Les dades de l’informe mostren com aquestes empreses de nova creació s’han adaptat a les circumstàncies de manera sorprenent, confirmant la seva flexibilitat i capacitat de reorientació durant contextos de crisis. Així, una de cada tres empreses analitzades a l’estudi (326 start-ups, que representen el 34% d’una mostra total de 955 companyies) ha augmentat les seves vendes l’any 2020 respecte a l’any anterior -amb una mitjana d’increment de la seva facturació del 22%- sense retallar plantilla ni acollir-se a mesures especials per regular l’ocupació. Malgrat l’escenari d’incertesa i alentiment general de l’economia, les empreses analitzades han creat gairebé 6.000 llocs de treball l’any 2020.
El 63% de les start-ups declaren que la crisi de la Covid-19 no ha tingut impacte en el nombre d’empleats, el 70% de la mostra ha augmentat la plantilla durant el període 2019-2020 i el 90% espera incrementar-la durant l’any 2021.
Observatori DayOne de start-ups a Ibèria
Aquestes són algunes de les conclusions que es desprenen de la segona edició de l’estudi “Anàlisi d’una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal”, que s’emmarca a “l’Observatori DayOne de start-ups a Ibèria”, iniciativa de CaixaBank, a través de la seva divisió especialitzada per a empreses de tecnologia, innovació i els seus inversors, DayOne, per analitzar i divulgar informació les necessitats i les tendències relacionades del teixit emprenedor a Espanya i Portugal.
Amb la col·laboració de l’escola de direcció d’empreses IESE, CaixaBank ha impulsat per segon any consecutiu l’anàlisi dels perfils de la nova generació de start-ups a Espanya i Portugal, a partir de les dades de les 955 empreses que han participat a l’edició 2021 dels Premis EmprenedorXXI, una consolidada convocatòria per a empreses de nova creació (amb menys de dos anys al mercat) que enguany ha arribat a la seva 14a edició. L’àmplia participació i la informació compartida per les empreses suposen una mostra rellevant del funcionament, estructura i activitat de les start-ups espanyoles i portugueses.
Equips més experimentats
Comptar amb equips fundadors més experimentats ha fet possible una gestió amb èxit d’aquesta crisi. El 72% de les start-ups analitzades estan fundades per emprenedors que ja han llançat tres o més empreses. A més, el 75% dels emprenedors té més de 6 anys d’experiència al sector on emprenen, i entre ells, el 31% té més d’11 anys.
La crisi provocada per la Covid-19 ha impactat lleument a les dimensions dels equips respecte l’any 2019. El 64% de les start-ups estan formades per equips d’1 a 5 empleats. D’altra banda, creix en dos dígits el nombre de fundadors que treballa a l’empresa (87%), la qual cosa demostra una disminució del nombre de fundadors que només s’impliquen a nivell econòmic.
Es manté un nivell elevat a la qualitat de l’educació dels equips fundadors. El 83% dels fundadors té un grau universitari o superior (màster o grau superior), mentre que els que tenen un doctorat són un 9%, nivell similar al de les edicions anteriors.
Les start-ups d’Ibèria es desenvolupen sobretot en els sectors d’impacte social (10%) i salut (6%) i com a principals avantatges competitius destaquen tenir un producte o servei superior al de la competència (73%), la rapidesa del servei (56%) i una major oferta (54%).
Respecte l’any 2019, ha baixat un 7% el percentatge d’empreses que realitzen vendes internacionals (42%). De les quals venen fora, el 34% ho fa només a través de canals online. El 38% de les start-ups venen als mercats d’ultramar (Amèrica Llatina i Nord d’Amèrica), tot i que Europa continua sent el mercat més rellevant per al 43% de la mostra.
Les start-ups aixequen més diners a les seves últimes rondes de finançament
A les seves últimes rondes de finançament, les start-ups d’Ibèria incloses a l’estudi han aixecat un total de 91 milions d’euros de fonts externes (14 milions més que l’any 2019), amb una mitjana de 194.000 euros. Des del seu naixement, en total, les start-ups analitzades han aixecat més de 300 milions d’euros.
Aquestes empreses continuen finançant-se majoritàriament (59%) amb fons propis, tant a Espanya com a Portugal, amb un lleu increment del 3% respecte a l’edició anterior. La segueixen com a fonts de finançament principals familiars i amics (11%), business angels (11%) i venture capital (7%), que obtenen un lleu increment respecte a l’any anterior.
El 53% de les empreses declaren no haver tingut cap impacte de la pandèmia a les seves rondes de finançament i fins i tot l’11% ha signat noves rondes a causa de la situació sanitària i la crisi econòmica derivada d’ella.
L’emprenedoria femenina, un dels reptes
Un dels reptes que confirma l’estudi és l’emprenedoria femenina, tant a nivell ibèric com a Europa, on segons recents informes només el 15,5% dels emprenedors són dones. En comparació amb l’any passat, es manté a un 12% el percentatge de start-ups formades per dones, així com únicament el 27% de les empreses de la mostra compta amb una representació femenina entre els fundadors. Per la seva part, augmenten les start-ups formades només per homes, passant del 50,4% al 53% en un any. El major percentatge de dones es concentra en start-ups relacionades amb el sector de la salut i impacte social.
Les empreses de la mostra tenen com a objectiu principal cobrir una necessitat del mercat (57%) seguit de fer créixer l’empresa i donar-li una projecció internacional (32%). Catalunya (175) i Madrid (165) concentren el 35% de les start-ups analitzades. Els segueixen, Andalusia (72 empreses / 8%), la Comunitat Valenciana (70 empreses / 7%) i el País Basc (62 empreses / 6%).
Aconseguir finançament (70%), desenvolupar nous segments de clients (59%) i disposar del talent adequat (56%) són els aspectes que més preocupen als emprenedors per al futur pròxim.
Premis EmprenedorXXI; 14 anys de trajectòria, guardons de referència
CaixaBank, a través de DayOne, impulsa els Premis EmprenedorXXI per premiar les empreses més innovadores i amb major potencial de creixement d’Espanya i Portugal, que enguany han arribat a la seva 14a edició. Al llarg d’aquests anys reconeixent les millors start-ups, s’han convertit en uns guardons de referència a l’ecosistema emprenedor de la Península Ibèrica.
Des de la seva creació l’any 2007, el programa ha invertit 6,7 milions d’euros en premis en metàl·lic i accions d’acompanyament, que han beneficiat a més de 430 empreses. Al llarg de la seva història, han participat més de 8.900 start-ups i més de 3.300 professionals han estat involucrats en comitès i jurats.
Aquestes xifres avalen aquests premis, cootorgats juntament amb el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través d’ENISA, com uns guardons consolidats al territori i permeten obtenir una mostra rellevant de les start-ups espanyoles i portugueses als seus primers anys de llançament.
Sobre IESE
L’IESE és l’escola de direcció d’empreses de la Universitat de Navarra. Amb campus a Barcelona, Madrid, Múnich, Nova York i Sâo Paulo, a l’IESE, la mentalitat emprenedora està arrelada en tots els programes, preparant a tots els seus alumnes per al món de les start-ups o per innovar dins de les empreses.
De fet, segons un informe elaborat per Entrepreneurship and Innovation Center de l’IESE (EIC), les empreses fundades per antics alumnes han creat, als últims 20 anys, més de 70.000 llocs de treball a tot el món i han recaptat uns 3.600 milions de dòlars en capital, gràcies a l’ecosistema emprenedor de l’escola.