El Dr. Julio Miguel Alonso Babarro ens compta sobre la seva Start-up, Airway Shield S.L, , guanyadora dels Premis EmprènXXI Cantàbria, i la seva revolució en el sector sanitari. A més, ens explica com va sorgir aquest projecte i quins són els seus objectius al llarg d’aquests 12 mesos.
Premis EmprènXXI: Com definiries el vostre projecte? Explica’ns breument.
Julio Miguel Alonso: Airway Shield és el primer dispositiu metge del món que facilita el procediment d’intubació endotraqueal, disminuint les complicacions per al pacient, mentre protegeix el personal sanitari dels patògens respiratoris.
D’una banda, facilita la intubació incorporant un canal que guia el tub endotraqueal a través de la cavitat oral del pacient cap al seu objectiu, la laringe, facilitant així la intubació.
I per un altre, incorporant una barrera ‘escut’ que cobreix la boca disminueix el risc de contagi del personal sanitari per gèrmens respiratoris (grip estacional, MERS, virus respiratori sincitial, SARS-CoV-2, etc.) durant la intubació.
El seu disseny revolucionari redueix la taxa de complicacions de la intubació, que en l’actualitat arriba al 45% en pacients crítics. A diferència d’altres mecanismes de protecció personal, no entorpeix la tècnica d’intubació, sinó que la facilita, reduint així el risc de complicacions. Aquest dispositiu converteix la intubació endotraqueal en una tècnica segura, tant per a pacients com per a professionals, i disminueix la despesa al sistema sanitari.
Premis EmprènXXI: Com va néixer la idea del vostre projecte?
Julio Miguel Alonso: Airway Shield va néixer de la identificació d’una necessitat durant l’acompliment del meu treball com a metge extern en unes maniobres de la Força de Defensa Australiana. De camí a unes pràctiques militars, vaig estar llegint un article sobre la seguretat tàctica per als paramèdics durant la intubació endotraqueal en la foscor. Els paramèdics, al intubar amb llum, tenien el risc de convertir-se en blanc militar. En aquest moment va sorgir la idea inicial de cobrir la boca per a evitar la seva exposició al perill. Igualment això em va portar a pensar en el potencial benefici per al personal mèdic enfront del risc dels patògens respiratoris. Quan va sorgir la pandèmia del COVID, vaig pensar en la utilitat del Airway Shield per a detenir els aerosols que transporten patògens respiratoris.
Així mateix, arran d’aquestes i altres situacions treballant en el mitjà prehospitalari, em vaig adonar de l’enorme dificultat i problemes que sovint es presenten a l’hora de realitzar una intubació endotraqueal i al seu torn, la falta d’equip dissenyat per a facilitar la mateixa. Per aquest motiu vaig fundar Airway Shield i amb l’ajuda d’un equip multidisciplinari, hem dissenyat i patentat el Airway Shield (o escut de la via aèria).
Premis EmprendeXXI: Quin és el valor diferencial del vostre projecte què penseu us ha fet guanyar aquest premi?
Julio Miguel Alonso: Airway Shield és un dispositiu mèdic revolucionari per al qual no existeixen alternatives tecnològiques en el mercat. L’únic dispositiu mèdic que podria ser considerat com un competidor, l’Aerosol Box (dissenyat per a protegir els metges durant la intubació de pacients amb COVID-19), va ser retirat del mercat per l’O.S. Food and Drug Administration (FDA) a l’agost de 2020 per entorpir el procediment. És aquí on el Airway Shield ofereix una solució única, ja que, a més de protegir enfront dels aerosols, facilita la intubació en guiar el tub endotraqueal de manera fàcil i senzilla cap a la tràquea.
En els primers estudis preclínics, Airway Shield ha demostrat una reducció significativa de partícules aerosolizadas (fins a eliminar-les completament en alguns escenaris) durant la intubació, així com una reducció del temps d’intubació de fins al 50%, amb una taxa d’èxit de la tècnica del 100%.
Premis EmprendeXXI: Com creieu que la vostra proposta us converteix en referents o futurs referents en innovació de la vostra comunitat autònoma?
Julio Miguel Alonso: Durant la pandèmia actual, s’ha posat en relleu el risc d’infecció que sempre ha existit durant la intubació. L’any 2020, les malalties infeccioses –que inclou la COVID-19– van ser la segona principal causa de mort en centres hospitalaris a Espanya.
Però el COVID-19 no és l’únic risc al qual ens enfrontem els professionals i pacients més vulnerables: qualsevol altre virus respiratori pot ser una amenaça durant la intubació. N’hi ha prou amb esmentar la grip, que causa fins a 650.000 morts a l’any globalment, i anualment costa més de 1.036,9 milions d’euros al govern espanyol.
La demanda de procediments de via aèria –en concret, d’intubació– creixerà significativament durant els pròxims anys, a causa de l’edat creixent de la població, i a l’augment del nombre de persones amb malalties respiratòries cròniques.
Airway Shield suposa un canvi radical en el procediment d’intubació endotraqueal a nivell universal, amb un nou dispositiu dissenyat i assajat clínicament a Espanya i a Austràlia. Anestesistes i intensivistas d’hospitals de tots dos països han pogut testar-ho en maniquins i mostrat el seu interès per a aplicar-lo en pacients. La proposta de Airway Shield és no sols un referent en innovació per a Cantàbria, sinó a nivell de població mundial.
Premis EmprènXXI: Si poguessis donar un consell a emprenedors que volen iniciar-se en el vostre sector, quin seria?
Julio Miguel Alonso: En el meu cas sento passió i estic especialitzat en el sector en el qual treballo pel que per a mi va ser una cosa gairebé natural identificar la “necessitat” d’un dispositiu d’aquestes característiques. Pot ser un producte simple però “diferenciat” per a una “necessitat” no coberta.
Després ve el desenvolupament i aquí és on la majoria de startups es queden en el camí. Hem treballat sense descans en la creació d’aquest escut protector universal. Des del primer disseny produït amb tecnologia d’impressió 3D, fins a l’actual, llest per als assajos clínics amb pacients, s’han succeït prop de 30 dissenys, iteracions i ajustos respecte al disseny inicial. No tinc dubte que realitzarem més modificacions en un futur però el disseny actual és ja funcional i precís. És el moment de llançar-se al mercat i contribuir a salvar vides a tot el món.
Premis EmprènXXI: Què ha suposat per a la teva empresa guanyar el Premi Emprèn XXI per al vostre projecte? I a nivell personal com a fundador i CEO?
Julio Miguel Alonso: La primera és que ens ha permès presentar-nos a altres empreses, al costat de dues referències de prestigi com són CaixaBank i ENISA, no sols pel projecte en si mateix, sinó per la validació que suposa tenir-les presents en el procés.
Des de l’any passat i també arran del premi EmprènXXI, hem notat un creixent interès en Airway Shield i el seu projecte. En l’actualitat, els mitjans ens contacten quan anteriorment havíem d’acudir a aquests. Això òbviament ens permet tenir més repercussió i així poder difondre els avantatges del AWS a més públic.
A nivell personal, és un reconeixement del treball a vegades solitari amb el qual ens enfrontem els emprenedors. Aquests premis són sens dubte de molta ajuda a aquells que comencen com jo.
Premis EmprendeXXI: Com ha estat l’experiència de participar en els Premis EmprènXXI aquests últims mesos? Què és el que més valoreu d’aquesta iniciativa?
Julio Miguel Alonso: Premis EmprènXXI és un dels premis més prestigiosos i amb major trajectòria a Espanya. Esperem amb molt d’entusiasme la nostra participació en el programa d’acompanyament i formació “Moonshot Thinking for Entrepreneurs” organitzat per ESADE i experts de Silicon Valley del 3 al 7 de Juliol 2022 a Munic.
I amb molta expectació la nostra participació en el Investors Day EmprènXXI on estarem en contacte amb empreses i inversors de gran calibre.
Premis EmprendeXXI: Quins són els principals reptes dels pròxims 12 mesos per a la vostra empresa?
Julio Miguel Alonso: Va ser fa gairebé dos anys quan realitzem els nostres primers estudis preclínics
per a comprovar l’eficàcia del dispositiu. Des de llavors, hem desenvolupat una labor ingent de desenvolupament i adaptació de disseny, proves en prototips 3D i cerca de nous i innovadors materials. Ara mateix, és un moment extraordinari per a nosaltres en el qual comencem a recollir els fruits.
Acabem de rebre la confirmació oficial que, segons l’O.S. Food and Drug Administration (FDA), el Airway Shield ha estat designat com una “tecnologia segura”.
Estem en procés de realitzar els primers assajos en humans, en procés de tancar acords amb l’Hospital Universitari Marquès de Valdecilla i l’Institut de Recerca Sanitària Valdecilla, i l’Hospital Universitari d’Àlaba – Txagorritxu (Vitòria), on comprovarem l’eficàcia i seguretat de Airway Shield en la vida real.
Aquest trimestre esperem tenir seleccionat el nostre segon fabricant del dispositiu; estigui ja aquí a Espanya; i també nostre primer partner de distribució. En Airway Shield tampoc ens oblidem de la importància de l’aspecte financer per a mantenir la continuïtat del projecte. L’any passat, quan encara no havíem aconseguit tantes fites com fins ara, decidim buscar opcions de finançament com el Micromecenatge. Per qüestions d’estacionalitat, ja que era estiu, la majoria d’experts ens van desaconsellar llançar la ronda de finançament durant aquest període degut al poc abast i repercussió en els mitjans i al fet que el públic estaria de vacances. Així i tot, seguim endavant i llancem la nostra primera ronda de finançament a través de la plataforma de Micromecenatge ‘Capital Cell’. L’èxit de la campana va ser de tal magnitud, que en tan sols 24 hores ja s’havia superat amb escreix i aconseguit un 125% sobre l’objectiu inicial.
Ara, i en una altra fase del projecte molt més madura, hem començat la segona ronda de finançament pel que parlarem amb inversors en les pròximes quatre setmanes, aquesta vegada, amb l’objectiu, ja pròxim, de fabricar i comercialitzar el producte durant el segon semestre d’enguany. La nostra patent està ja registrada internacionalment a Europa, els Estats Units, la Xina i el Japó. Això representa el 90% de la quota de mercat mundial. Busquem que la nostra escalabilitat sigui el més ràpida possible pel que pretenem tenir un distribuïdor estratègic en cada mercat per a la seva
comercialització.
Vanessa Palmer, Business Development & Product Manager @ CaixaBank DayOne