Recentment CaixaBank DayOne ha signat un acord de col·laboració amb Startup Galícia per a impulsar i donar suport al talent innovador de la regió. De la mà d’Alex Ferreiro, manager de CaixaBank DayOne, xerrem amb Óscar de Miguel, president de Startup Galícia en aquesta entrevista on repassa la seva trajectòria com a emprenedor i inversor i l’evolució de l’ecosistema tecnològic gallec en els últims anys.
Alex Ferreiro, DayOne: Primer de tot, Oscar, explica’ns la teva trajectòria com a emprenedor des d’arrencar Diariomotor, vendre la companyia a Atresmedia, actualment estar enrolat amb Mentiness i el teu rol com a President en Startup Galícia.
Óscar de Miguel Bandín: En primer lloc i com a gallec, sembla que em costa comptar tot el que he fet al llarg de la meva trajectòria professional i això és un primer consell per a persones emprenedores: has d’aprendre a vendre, començant per tu mateix!
Vegem, la meva marxa en això d’emprenedor va començar en 2005 encara que jo no sabia què era això. Entre quatre amics, entre els quals està Daniel Seijo, creguem Diariomotor, un blog per a portar a internet els nostres debats sobre cotxes i aportar una forma diferent de comunicar informació del motor. Vam donar amb la tecla i vam anar creixent molt linealment, competint contra gegants i convertint-nos en una referència. Un hobby que es va convertir en un projecte professional yque en 2021 va entrar a formar part del grup Atresmedia.
Al costat de Diariomotor, creem Quin cotxe em compro?, la “pota” transaccional de Diariomotor, un vertical per a ajudar-te a triar cotxe. Va néixer en 2013 i sempre ha estat un pilar fonamental en el creixement de Diariomotor. Tots dos han estat el meu projecte professional durant molts anys, una autèntica escola de la vida que m’ho ha donat tot. Compto amb amics dins de l’equip i, mentre existeixin, sempre estaré lligat a ells d’una forma o una altra.
En el mitjà, he estat enrolat en altres aventures com Civeta Investments, un bonic fons d’inversió en capital de risc que creguem en 2013 i que ens va permetre generar una petita tribu i aprendre molt de com analitzar projectes. També estic ficat en Belluga’m, l’autèntica xarxa social de notícies on la portada la decideixen els seus usuaris. Però, quina persona de 35 anys o més no coneix aquesta xarxa social?
Des de fa gairebé una dècada també soc inversor i advisor en diverses startups, però ara mateix dedico els meus esforços a Mentiness: un SAAS B2B people analytics i benestar mental per a empreses. Invertir en això és guanyar productivitat, reduir l’absentisme i la baixa productivitat. Mesurar és l’única manera de poder accionar canvis. Sempre m’ha interessat la ment i la psicologia, així que quan Javier Serrano, ex-CTO de Diariomotor, em va dir d’acompanyar-ho en aquesta aventura allà per 2021, ni ho vaig dubtar.
Sobre Startup Galícia, puc dir que porto col·laborant diversos anys en la comunitat, una mica des de la segona fila, i a principis de 2023 vaig prendre el relleu del gran Dani Cerqueiro. Soc dels quals pensen que és important que existeixi un cap visible però, alhora, la comunitat la fem tots i, cada dia que passa, la comunitat emprenedora gallega creix. Com diem aquí, “paseniño” (a poc a poc, però amb afecte).
Alex Ferreiro, DayOne: Perquè i com sorgeix StartupGalicia, quina és la missió i la visió?
Óscar de Miguel Bandín: Startup Galícia va sorgir com a associació sense ànim de lucre en 2015 en un context on ja hi havia diversos projectes emprenedors en marxa, alguns amb anys de trajectòria però que no es reconeixien com startups. En aquell moment, faltava suport institucional per a l’emprenedoria disruptiva amb un enfocament tecnològic i no hi havia una connexió efectiva entre la universitat i projectes innovadors. Un aspecte particularment preocupant era la percepció que, per a emprendre en gran, era necessari anar més enllà de Galícia, buscant oportunitats en ciutats com Madrid, Barcelona o fins i tot a l’estranger.
El valor de negoci, i tot els valors indirectes que genera, una comunitat d’emprenedoria depèn de molts factors que tenen a veure amb formació, cultura i societat, economia, administració, etc i que parteix d’ells poden ser impulsats tocant unes determinades tecles per part de la pròpia comunitat:
Quines serien aquestes tecles? Podem parlar de tres:
- Connexió: Promoure la interacció entre persones i projectes a través d’esdeveniments com Fiadeiros, Mestresses, Nosday, i el xat Furancho. L’objectiu és desenvolupar més activitats conjuntes i entendre les necessitats individuals per a abordar-les eficaçment.
- Visibilitat: Augmentar la visibilitat de les startups gallegues tant dins com fora de Galícia. Això inclou moure’s en mitjans de comunicació, establir connexions amb altres ecosistemes com València, Màlaga, Porto, etc., i ressaltar el treball de Startup Galícia a impulsar aquests esforços.
- Valor: Oferir valor tant als membres de l’associació com als patrocinadors. Això implica proporcionar accés a experiència, serveis, cursos en bones condicions i facilitar la connexió dels patrocinadors amb la comunitat emprenedora.
Alex Ferreiro, DayOne: Perquè un emprenedor/a hauria de fer-se soci/a de Startup Galícia, que li pot aportar l’associació?
Óscar de Miguel Bandín: Faré una mica de parany: encara que jo tinc clara la resposta, li he preguntat a ChatGPT:
- Xarxa de Networking: L’associació ofereix una plataforma per a connectar amb altres emprenedors, inversors i professionals del sector. Aquest networking pot obrir portes a noves oportunitats de negoci, col·laboracions i mentories.
- Accés a Esdeveniments i Formacions: Startup Galícia organitza esdeveniments com a tallers, xerrades i conferències que són crucials per a l’aprenentatge continu i per a mantenir-se al dia amb les últimes tendències i tecnologies en el món de l’emprenedoria.
- Visibilitat i Promoció: L’associació pot ajudar a donar visibilitat als projectes dels seus socis, la qual cosa és clau per a atreure clients, inversors i talent.
- Suport i Assessorament: Ofereixen assessorament i suport en diferents àrees, com a estratègia de negoci, tecnologia, màrqueting i finançament, la qual cosa és especialment valuós per a startups en les seves fases inicials.
- Col·laboració amb Institucions: A l’ésser un ens que representa a emprenedors davant institucions, pot facilitar l’accés a subvencions, programes de suport governamental i altres recursos institucionals.
- Sentit de Comunitat: Ser part d’una comunitat d’emprenedors pot ser motivador i enriquidor. Compartir experiències i desafiaments amb uns altres que entenen el viatge emprenedor pot ser una gran font d’inspiració i suport emocional.
- Accés a Recursos: Els socis poden tenir accés a recursos compartits, com a espais de cotreball, eines tecnològiques i bases de dades, que poden ser costosos d’obtenir individualment.
Torno a ser jo. Puc assegurar-te que tot és cert, encara que actualment no comptem amb l’estructura ni els recursos necessaris per a empènyer totes aquestes facetes tot el que ens agradaria.
Si haig de resumir tres coses que funcionen bé, et diria:
- La newsletter setmanal, enviada a més de 1.200 persones, inclou notícies, esdeveniments, cursos i programes d’acceleració rellevants per a la comunitat emprenedora.
- El xat Furancho, en la plataforma Slack, permet als emprenedors i membres de l’ecosistema connectar diàriament a través de canals temàtics i missatges privats.
- Els esdeveniments, on s’uneix i connecta més la comunitat: eSmorGas (a prendre alguna cosa i fer networking), Mestresses (entrevistes amb gent experimentada), Fiadeiros (workshops específics, a porta tancada), Connecta Empreses (speed dating per a fer negoci), As Nosas (empredimiento femení) o el NosDay (l’esdeveniment gran d’estiu)
Alex Ferreiro, DayOne: Com valores l’evolució de l’ecosistema gallec, quins sectors estan traccionando més, què es diferencia Galícia d’altres ecosistemes regionals i què podem fer per a convergir amb els més avançats?
Óscar de Miguel Bandín: Startup Galícia es va crear en 2015 per a unir als emprenedors actius a Galícia, donar suport a una comunitat en creixement i demostrar que era possible emprendre a la regió sense necessitat de mudar-se a llocs com Madrid. Des de llavors, hi ha hagut canvis significatius.
La comunitat ha evolucionat en aspectes com la connexió amb altres ecosistemes, l’arribada de més gent de fora per a treballar a Galícia, la democratització del teletreball en sectors tecnològics i un augment en la densitat de persones involucrades, encara que això últim ha requerit molt d’esforç. A més, ara hi ha més espais per a connectar a la comunitat i una major conscienciació per part de l’administració, amb agències involucrades, més inversió – encara que es necessita més – i moviments estatals importants com la Llei de Startups.
Els sectors que més estan creixent són el de Biotecnologia / Salut, tot el que té a veure amb indústria Alimentària, agrotecnología i tèxtil i molt relacionat amb el turisme i l’oci, com és natural. Però no hem de perdre de vista el deep tech, on estan sortint puntualment projectes molt interessants, així com el vertical d’energies renovables.
No obstant això, queda molt per fer, especialment a augmentar la densitat de la comunitat fomentant la cultura emprenedora, generant renovació en les noves generacions, unificant el llenguatge i els incentius entre actors com la universitat, l’empresa i l’administració, i en el cas d’aquesta última, evolucionar per a facilitar més els processos d’emprenedoria. Aquestes són claus que s’estan donant en altres ecosistemes regionals que ja funcionen, encara que sempre hi ha diferències quant a cultura, regulació i inversions privades que els potencien.
Finalment per a l’associació el major repte és no sols comptar amb recursos econòmics per a desenvolupar les activitats actuals sinó també expandir, ser un referent per a les startups i els emprenedors, connectar la comunitat, la formació, l’empresa i l’administració, i sumar tantes mans com sigui possible per a generar un major impacte.
Alex Ferreiro, DayOne: En l’últim any vendes com Arengu a Okta, la venda de AlénSpace a GMV, la sèrie A de Barkibu… tots ells contribueixen a la generació de referents, alguna cosa que va ser clau en altres ecosistemes per a agafar velocitat i consolidació, creus que en el cas gallec també serà així?
Óscar de Miguel Bandín: Aquestes històries d’èxit representen una font d’inspiració essencial per a altres emprenedors a Galícia. Demostren que es poden aconseguir metes significatives sense necessitat de moure’s a grans centres com Madrid o Barcelona.
La visibilitat d’aquests assoliments capta l’atenció d’inversors tant nacionals com internacionals, la qual cosa potencialment augmenta les oportunitats de finançament per a altres startups a la regió.
El reconeixement d’aquests èxits també valguda i eleva el perfil de l’ecosistema emprenedor gallec a nivell global, millorant la seva reputació i visibilitat. En termes de talent, aquests casos d’èxit no sols retenen als professionals locals, sinó que també atreuen a nous talents cap a un ecosistema en creixement i ple d’oportunitats.
A més, enforteixen la cultura emprenedora a Galícia, instaurant un ambient on es fomenta i valora la innovació i l’esperit empresarial.
Finalment, els líders i fundadors d’aquestes empreses reeixides es converteixen en valuoses fonts de mentoria i networking per a les noves startups, proporcionant orientació i compartint la seva experiència i coneixements.
Alex Ferreiro, DayOne: Des del capital de risc públic s’han pres mesures per a atreure inversió privada invertint en fons com Kibo, K-Fund, Mundi Ventures… des de l’associació fomenteu la inversió en aquest actiu a corporacions i family offices gallecs?
Óscar de Miguel Bandín: Aquestes accions són fonamentals per a començar a rodar però és molt important que aquesta cultura de la inversió en projectes d’emprenedoria gallecs arribi a fons d’inversió específics d’aquí, que ara com ara són poques, i tant a corporacions com a family offices que ja inverteixen però d’una manera desconnectada.
Des de Startup Galícia no impulsem directament la inversió d’aquesta mena d’entitats perquè prioritzem tocar les tecles perquè la comunitat i el negoci d’emprenedoria creixi. Que siguin els nous projectes i els èxits els que atreguin la inversió, però tant d’aquestes entitats com de Business Angels, fons d’inversió sectorials, acceleradores verticals, etc.
Habitualment em fan una pregunta de llucet que es mossega la cua: a Galícia, falta diners per a invertir en capital de risc o falten projectes? La meva resposta gallega de broma és “depèn”, però la meva resposta real és que per descomptat que hauria d’haver-hi més diners per a aquests projectes però els projectes atractius i invertibles – que no tots ho són – sí que són capaços d’atreure inversió.
Cal moure’s fora, en gran manera? Sí. Hi ha opcions d’aixecar capital de risc només d’entitats gallegues? També.