Tiendeo és un portal d’ofertes i catàlegs en línia geolocalizados fundat per les germanes María i Eva Martín. Després de 10 anys són una companyia consolidada amb seu a Barcelona i operativa en més de 40 països. Eva Martín ens explica com van aprendre a captar trànsit sense experiència prèvia en SEO, la importància d’arribar el primer a un mercat, en quins models amb tracció en altres països es van inspirar en arrencar, l’efecte ROPO (Research en línia Purchase offline) deixant-nos també el seu pronòstic que el bustiada tradicional arribarà un moment que desapareixerà.
Alex Ferreiro, dayOne: Com s’arrenca un negoci basat en la generació de molt de trànsit quan cap dels tres fundadors tenia experiència prèvia en captació de trànsit?
Eva Martín: Per a aprendre de SEO : 1. Ens fixem en les empreses que estaven fent una bona feina. Qui és el que aconsegueix sortir primer en Google no és un secret. Eines com SEMRUSH, SImilarweb et mostres qui està fent el millor treball per a unes certes cerques. 2. Serveix també molt seguir a experts en twitter que sempre estan alerta dels canvis de Google i de les eines noves que salin .Exemples : Aleyda Solis, John Muller (de Google), Albert ribera, etc 3. I estar al dia de tot el que sali, parlar amb experts del tema, assistir a xerrades sobre seu hi ha bastantes a Madrid i Barcelona, etc
Alex Ferreiro, dayOne: En el moment inicial hi havia altres models en altres països que ja tenien tracció, en concret quin model us va servir de referència per a replicar-ho en el mercat espanyol?
Eva Martín: Hi havia models que començaven a funcionar molt bé: Si que hi havia alguna empresa a Alemanya que havia aconseguit bastant finançament, a Austràlia i als Estats Units Flipp encara que a penes tenien un o dos anys totes. Ens fixem en aquestes 3 i en Yelp que estava funcionant molt bé als Estats Units.
Alex Ferreiro, dayOne: En el vostre cas, és clau arribar el primer a un país en el moment d’internacionalitzar la companyia? En quants països teniu operativa?
Eva Martín: Si, és clau ser el primer en un país. Tenim operativa en més de 40 països.
Álex Ferreiro, dayOne: Quin va ser el primer retailer que va confiar en Tiendeo?
Eva Martín: La Balear, impossible d’oblidar. Comencem per cadenes mitjanes.
Alex Ferreiro, dayOne: En el vostre roadmap teniu una estratègia de geolocalització on pugueu traçar l’efecte ROPO?
Eva Martín: Avui dia tracem ja l’efecte ROPO. Gràcies a la nostra App podem saber quanta gent després de llegir el fullet o anunci acaba anant a la botiga i l’efecte de la publicitat en línia.
Alex Ferreiro, dayOne: Sou una empresa de dades on la tecnologia és core Quins projectes de tecnologia heu fet fins avui i quins estan en marxa?
Eva Martín: Tenim diversos pilots en marxa ara mateix: Cashback – Et retornem l’import d’alguns productes en fer una foto del teu tiquet de compra a Tiendeo. Comencem a Espanya i ja hem obert Brasil i Mèxic. Localmaket:-Plataforma per a negocis locals ja tenim acord amb 3 ajuntaments/associacions de comerciants. Hiperlocal: Substituir al 100% el bustiada gràcies a Tiendeo i partners. Treballem ja amb alguns retailers pilot el format 100% distribució digital del fullet.
I pel camí hem fet molts, uns han sortit bé i altres no però no parem d’innovar en cap moment. L’equip de IT i Producte és més del 50% de Tiendeo.
Alex Ferreiro, dayOne: Un escenari futur hipotètic on desaparegui el bustiada tradicional creieu que pot arribar a donar-se?
Eva Martín: Estem convençuts que arribarà. No és sostenible i menys eficient que el bustiada digital. Caurà pel seu propi pes encara que entenc que després de tants anys costa deixar-lo. A més el COVID ha forçat que durant uns mesos no es pogués fer bustiada i els retailers han vist que el bustiada digital és igual o més eficient.
Alex Ferreiro, dayOne: Per a finalitzar… ens podríeu recomanar algun llibre que sigui d’especial interès per al món de l’emprenedoria tecnològica?
Eva Martín: A l’inici vaig llegir algun llibre sobre SEO però recomano llegir articles sobre temes concrets o seguir a experts en Twitter. És famós LLEGEIXIN Startup. Ens ho vam llegir a l’inici és interessant.
Álex Ferreiro, Product Manager @ CaixaBank dayOne