Fa 10 anys que Pepita Marín i Alberto Bravo van fundar We Are Knitters, un ecommerce amb ambició global on venen kits complets per a teixir. En el seu desè aniversari van superar els 10 milions de facturació sent els EUA el seu principal mercat. La història de We Are Knitters, com l’anomenen els fundadors, arrenca en un viatge a Nova York on van veure que s’estava recuperant l’afició per teixir, sobretot per la gent jove. La pandèmia per a res va resultar un contratemps, més aviat tot el contrari sent un important accelerador de vendes. D’això i altres temes com combatre l’estacionalitat del seu model, la distribució per mercats, la importància de la logística, la seva visió de la companyia a mitjà termini… hem conversat amb la seva CEO, Pepita Marín.
Álex Ferreiro, dayOne: La pandèmia en el vostre cas va ser un clar factor de creixement, com va impactar en la companyia, que taxa de creixement heu experimentat?
Pepita Marín: Amb la situació tan excepcional pel virus, hem notat un important augment de les vendes, amb especial increment als EUA, Itàlia, França o Espanya.
Això s’ha degut principalment a la necessitat d’estar a casa i trobar alternatives per a distreure’s i desconnectar. A més, s’ha creat un fenomen d’unitat i de solidaritat en les xarxes: dones – i homes – que conviden als seus conciutadans a quedar-se a casa teixint, que comparteixen experiències, que ensenyen als seus fills…
Altre dels punts que pren rellevància, és que teixir és sostenible ja que ajuda a canviar el patró de consum de moda i adonar-nos del valor real de les coses comprem.
Només a l’abril hem vam créixer un 240% enfront d’abril de 2019, un creixement excepcional per a les dates que són (la nostra temporada alta és tardor-hivern), augmentant el nombre de comandes de manera important i aconseguint un impacte en xarxes socials molt superior a l’habitual.
Álex Ferreiro, dayOne: Com és la distribució per mercats, quin és el vostre primer mercat i quin percentatge representa Espanya en les vendes?
Pepita Marín: Un 95% de la nostra facturació prové de fora d’Espanya. En total estem en més de quinze mercats sent els principals Estats Units, França, Alemanya, el Canadà, el Regne Unit, Itàlia i Espanya. A més, estem expandiendonos a mercats com el Japó i Corea; a Llatinoamèrica, centrant-nos en Xile i Mèxic, també estem apostant pels mercats Nòrdics (Suècia, Dinamarca i Noruega) i Austràlia.
Álex Ferreiro, dayOne: On compreu la llana? Com és el procés de logística en We Are Knitters?
Pepita Marín: Comptem amb dos magatzems, un als Estats Units des del qual distribuïm als EUA i el Canadà i un altre a Alemanya des del qual enviem a la resta del món.
Actualment, la nostra llana procedeix del Perú, Portugal, Turquia i l’Índia. Inicialment la majoria de les nostres llanes procedien del Perú però a causa de la pandèmia i a les restriccions que aquesta ha implicat, ens hem vist obligats a buscar nous proveïdors de llana que poguessin complir tant amb els estàndards de qualitat com amb els temps de lliurament necessaris.
Álex Ferreiro, dayOne: Sou un model amb un component d’estacionalitat, teniu alguna estratègia per a reduir-la com a nous mercats, nous teixits, etc?
Pepita Marín: Sens dubte, l’estacionalitat està molt present en el nostre negoci, per això hem començat a obrir mercat en països com Austràlia o Xile, llançat nous verticals que són perfectes per a qualsevol època de l’any o introduït fibres més lleugeres per a teixir peces estiuenques.
Álex Ferreiro, dayOne: Heu llançat nous verticals, explica’ns la visió de la companyia a mitjà termini?
Pepita Marín: Encara que som una empresa especialitzada a teixir i crochet, hem construït una comunitat de persones que adoren el fet a mà i que cada vegada busquen nous reptes.
A més, som conscients que hi ha moltes persones que adoren fer coses amb les mans però ‘se’ls dóna malament teixir’.
Per això, hem volgut diversificar i oferir noves tècniques que siguin tant un repte per als nostres clients com un atractiu per a aquelles persones que els encanta el fet a mà però no necessàriament teixeixen i posicionar-nos així com referents en diferents tècniques oferint qualitat i dissenys que segueixen el nostre estil molt actual i a la moda.
Álex Ferreiro, dayOne: Quins canals de màrqueting us funcionen millor?
Pepita Marín: Les xarxes socials han estat clau per al nostre èxit. El contingut que publiquem prové en la seva majoria de la nostra comunitat que des del principi comparteix fotos amb les nostres llanes i kits juntament amb l’etiqueta #weareknitters. Això ens ha permès créixer molt ràpid i crear una comunitat que només en Instagram compta amb més de mig milió de seguidors i que segueix en continu creixement.
Álex Ferreiro, dayOne: Quin va ser el primer inversor que va confiar en vosaltres?
Pepita Marín: Durant els dos primers anys gairebé tot ho fèiem nosaltres. Érem el servei d’atenció al client, els que preparàvem els paquets, els que parlàvem amb proveïdors… Durant els dos primers anys de vida ni tan sols busquem finançament, comencem amb 13.000€ i amortitzem la nostra pròpia inversió amb la compra de llanes gràcies als consumidors. Ni tan sols encarreguem la web ni les fotos, ni les traduccions dels textos, ni els patrons. Sempre hem estat molt centrats en els ingressos, amb molt respecte a les vendes. Mai hem volgut aixecar diners per aixecar-ho, crec que això ens distingeix d’altres startups i va ser el que va atreure a inversors en 2013. La confiança ens l’hem guanyat perquè mai vam ser una empresa que estigués fundada per a buscar finançament des del primer dia.
Durant aquesta expansió a nous mercats hem comptat amb el suport del fons d’inversió Cabiedes & Partners i els ‘business angels’ François Derbaix (fundador de Toprural o Rentalia), Yago Arbeloa (Hello Mitjana Group) i Marcos Alves (Fundador de la Forquilla), que van apostar pel nostre projecte en 2013.
Álex Ferreiro, dayOne: Si tornessis a emprendre ara, quin model t’agradaria arrencar?
Pepita Marín: No estic segura d’amb què emprendria de nou. Amb We Are Knitters ho vam tenir molt clar perquè vam veure un buit real en el mercat i amb potencial. Crec que hauria de donar-se una situació similar per a tornar a emprendre ja que has d’estar molt convençut i compromès per a poder dedicar-li el temps que necessita.
Álex Ferreiro, dayOne: Per a finalitzar… ens podríeu recomanar algun llibre que et resulti d’especial interès per al món de l’emprenedoria tecnològica?
Pepita Marín: The Llegeixin Start Up d’Eric Ries
Álex Ferreiro, Product Manager @ CaixaBank dayOne