Akiles és una companyia que dissenya, produeix i comercialitza una solució que permet gestionar de manera intel·ligent qualsevol accés a qualsevol mena d’espai amb pany a través del telèfon intel·ligent. El nom de la companyia sorgeix de “a key less” (una clau menys). Fundada per Borja Rossell, Dario Nieuwenhius i Nicolas Salame, hem tingut l’oportunitat de conversar amb la seva CEO, Nicolas perquè ens compti en profunditat quina és la seva visió de la categoria, que friccions troba en el seu model, i com es veuen impactats per la crisi de subministraments.
Alex Ferreiro, dayOne: Quin tipus de client és el que més demanda la vostra solució?
Nicolas Salame: Sobretot orientem la nostra proposta de valor al sector turístic (apartaments turístics i hotels) així com al sector residencial (coliving i build to rent). En definitiva, a qualsevol persona física o jurídica que gestioni un o diversos immobles i vol eliminar les claus i les targetes de tota l’operativa diària.
Alex Ferreiro, dayOne: En executar la vostra proposta de valor, on trobeu més fricció, desenvolupament de producte, estafi to market…?
Nicolas Salame: Sens dubte la fricció sempre va ser el desenvolupament de producte. Ha estat clavi destinar el temps necessari a desenvolupar el stack tecnològic que tenim. Ens està permetent escalar a un ritme espectacular i ha establert les bases per a productazos que encara no podem revelar. A més, en el nostre cas, oferir un servei excel·lent als nostres clients no seria possible sense una tecnologia excel·lent.
Alex Ferreiro, dayOne: Deixar de portar un tros de metall en la butxaca el sentit comú diu que tard o d’hora acabarà passant, us plantegeu impulsar el B2C? A llarg termini podrà ser tan core per a vosaltres com el B2B?
Nicolas Salame: Per descomptat. Estem focalitzats en el B2B perquè creixem en posicionament, creixem en usuaris utilitzant la tecnologia i perquè ens permet instal·lar el sistema Akiles en els habitatges que estan sent construïdes avui i usades demà. Si comencem pel B2B va ser per a ser el sistema de referència que estigui instal·lat en tots els habitatges del planeta.
Alex Ferreiro, dayOne: Com veus la categoria, hi haurà diversos players per geografies, es produirà una consolidació…?
Nicolas Salame: Veig la categoria amb pocs players que apostin per dominar el producte al 100% mitjançant tecnologia capdavantera i ofereixin el sistema amb un model de negoci de servei, sense canals de distribució. Les grans empreses del sector, per a assegurar la seva continuïtat o voler entrar en unes certes categories del sector immobiliari, estan apostant per adquirir empreses sense un component tecnològic aclaparador i amb operatives i models de negoci molt dispars. Les adquisicions de companyies que ens hem plantejat nosaltres sempre han vingut motivades per la tecnologia i desgraciadament, després de realitzar auditories tècniques, les hem desestimat encara tenint volums de negoci importants. Per tant, responent a la pregunta, sí que crec que es produirà una consolidació però aquesta serà de players bons adquirint a players bons i de players no tan bons adquirint a players no tan bons.
Alex Ferreiro, dayOne: Pots comentar-nos sobre el teu model de negoci, onboarding i si us està afectant la crisi de subministraments?
Nicolas Salame: La crisi de subministraments de components electrònics sumada a la crisi logística està sent espectacular. Encara així en el primer trimestre d’aquest 2021 prenem decisions operatives per a assegurar el poder atendre la demanda dels nostres clients fins a Desembre 2022. Pots imaginar-te l’esforç en tresoreria que això suposa … Respecte al nostre model de negoci aquest és molt simple: Access as a Service. Com a empresa client de Akiles delegues en nosaltres tota la teva operativa relacionada amb l’accés als teus espais i, per això, pagues una quota mensual.
Alex Ferreiro, dayOne: Amb Akiles es pot accedir als espais amb el telèfon intel·ligent, amb codis numèrics o amb un xip biònic subcutani… en què consisteix això i quan penseu comercialitzar-ho?
Nicolas Salame: Els nostres dispositius compten, entre altres, amb xips NFC pel que si disposes d’un xip biònic subcutani podràs configurar que només amb la teva mà puguis accedir. A més, tots els mètodes d’accés es poden realitzar en paral·lel. És una bogeria, els clients al·lucinen. Imagina’t que vas a un hotel i prèviament has enviat ANEU del teu xip: Podràs anar directament a l’habitació i accedir!
Alex Ferreiro, dayOne: Quina és la vostra prioritat, créixer i fer-se fort en el mercat espanyol o internacionalitzar la companyia?
Nicolas Salame: Espanya és un mercat espectacular. El sector immobiliari és espectacular, en totes les seves categories. Pretenem créixer aquí i aconseguir ser el número 1. A més, ja hi ha molts fons de real estigues internacionals amb inversions elevades en categories en les quals operem i ja estem implantant Akiles en els seus projectes internacionals.
Alex Ferreiro, dayOne: Finalment per a finalitzar que emprenedor citaries com a referència per a vosaltres?
Nicolas Salame: Quedaria millor algun emprenedor de moda de la regió però realment dels únics dels quals parlem en el nostre dia a dia són de Elon Musk i Steve Jobs. Ens inspirem en ells per la seva capacitat per a materialitzar models de negoci molt complexos basats en productes capdavanters amb tecnologia complexa. La seva visió i ímpetu per ser sempre els millors ens apassiona i tractem d’aconseguir el que ells van aconseguir en els seus respectius sectors, però en el nostre sector (producte i servei espectacular).
Álex Ferreiro, Product Manager @ CaixaBank DayOne